Tråd: Alprazolam
View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Uenig. Når jeg prøvde Lyrica de første gangene hadde jeg en voldsom toleranse på Valium der jeg måtte ta over 100 mg bare for litt effekt.
Men på Lyrica trengte jeg ikke mer enn 75-150 mg før jeg merket den angstdempende virkningen.

Lyrica har strukturell likhet med nevrotransmittoren GABA. Men den virker ikke på samme måte som benzodiazepiner, har jeg inntrykk av.

Mer spesifikt så sier de på felleskatalogen dette om virkningsmekanismen:
Pregabalin bindes til en subenhet (α2-δ-protein) på spenningskontrollerte kalsiumkanaler i CNS. Uten at jeg vet hva det helt spesifikt betyr.

Men det at Lyrica senker krampeterkselen viser jo at den ikke virker på samme måte som benzodiazepiner (som virker direkte på GABA reseptorene). Men godt mulig den ligner litt på alkohol når det kommer til virkningsmekanismen. Siden begge senker krampeterkselen. Slik at høy alkoholtoleranse gir høy toleranse på Lyrica.
Vis hele sitatet...
Å ja nå misforstår du litt, det er ikke alkohol i seg selv som er problemet men enzymene det induserer etter noen røffe dager på flaska. Det fungerer ikke direkte på samme måte som mange legemidler, og det er litt unikt da det ikke bare er kryss-toleranse inne i bildet