View Single Post
Sitat av aldarico Vis innlegg
Jeg har hørt argumentet før, men ser ikke helt det at EU beskytter demokratiet. Det annet en at "vi får medbestemmelsesrett med et EU-medlemskap".


Slik det er nå har EØS vært en katastrofe for den norske arbeidslivsmodellen som har vært den beste i EUropa. EU har ikke bidratt med annet en fagforeningsknusing her på bjerget. Der de har satt opp billig arbeidskraft mot levbare lønninger i et dyrt land. Og ESA som er et overvåkningsorgan for EU vil selvsagt blande seg inn i forsøksprosjektet med å forby bemanningsbransjen i Oslo. Jeg vet ikke om du har satt foten din i en norsk industriarbeidsplass de siste årene. Men for meg som jobber i et internasjonalt miljø her på bjerget, så kan jeg si det har blitt en katastrofe takket være direktiver vi udemokratisk blir tvunget ned over hodet.


Ellers er det nok en del problematikk i det norske rettsystemet som helt klart burde vært koorigert. Likevel så synest jeg argumentene for å måtte avgi hele suvereniteten vår er svake. Utenom det så ser jeg ikke hvorfor EU skal være noe som helst demokratisk. Når suvereniteten er gitt bort på et sølvfat til ansiksløse hoder i Brussel med makt til å bestemme over oss er det vel ikke mye demokrati igjenn.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke mye om norske arbeidsplasser og utenlandsk arbeidskraft, siden jeg ikke jobber. Men det jeg vet er at det eksisterer for få nordmenn til at de kan fylle alle ledige stillinger. Og at utlendinger blir gitt jobben som kanskje du søkte på er kanskje ikke bra for deg, men det er bra for de. Og selvfølgelig for arbeidsgiveren.

Du tar det virkelig langt når du sier at man ved å bli medlem i EU gir opp suvereniteten. Det er som å si at visst du røyker cannabis så vil du gå en svært sakte og smertefull død i møte. Ingen av delene stemmer.

Prøv å se litt logisk på det. Visst det var slik at man ga opp suvereniteten så hadde ikke EU vært så stor og mektig og hatt så mange medlemmer.

Etter mitt syn er det egentlig verre å være EØS medlem enn å være EU medlem. I EU får man i det minste medbestemmelsesrett på disse tingene.
Sist endret av einsteindragon; 12. februar 2024 kl. 09:29.