View Single Post
Reklame, hvem trenger det? Hva skal jeg med målrettet reklame? Jeg eier allerede for mange ting. Jeg gjør alt jeg kan for å unngå reklame.

Du ser dette bare med ett øye mister. Innsamlede data om et enkeltmenneske er neppe av stor verdi noen, med mindre det er snakk om kjendiser eller pengefolk eller folk i maktposisjoner osv. Og som du ser, totalt sett er det jo ingen liten gruppe mennesker. Ja coop vet når din førstefødte trenger skolesekk og penal, fordi det x antall år siden du startet å kjøpe bleier. Big deal. Enig i det.

Men det er jo stort sett ikke i enkeltpersoner verdien av big data virkelig betaler seg. Det er jo for å finne likheter blant subgrupper feks i et enkelt land, en region eller et kontinent for den del. Og de som driver i dette gamet stopper jo ikke med reklame. Vi vet at det allerede er benyttet big data til å manipulere valgresultater. De gjør det så smooth at folk flest ikke merker at plutselig lener litt mer til den ene siden, fordi de har fått feks falske eller manipulerte ting inn på feeden sin.

Big data kan brukes mot både enkeltpersoner men også grupper. Og data selges. Til alle som betaler. Selv ledere i korrupte regimer.

Det er ikke viktig om du tenner på pisk på pung, hvem bryr seg. Men om demokratiet en dag går tapt, og autokratiet oppdager at du har vært en motstander av dem, vel da kan alt skje.

Problemet er jo ingen vet hva som skjer om 10 eller 20 eller 30 år. Kanskje mister du en dritbra jobb fordi for mye sensitiv data om deg flyter rundt.