Tråd: Telttur i -25
View Single Post
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Det er stas å campe ute i sub -20, ingenting av utstyret fungerer og ting knekker lett. Vannet vil også nærmest fryse før du rekker å bruke det opp.

Siden du spør om sko, bil jeg slå et slag for dampsperre. Jeg bruker poser fra polet, de er solide nok. Tynne sokker innerst, så polposen også tykke ullsokker utenpå posen igjen. Da har du tørre sko når du når camp, og slipper å tine skoene morgenen etter.

Erfart at liggeunderlag er viktigst, soveposen er stort sett varm nok på toppen. Med bamse og reinskinn kommer du langt. Overbevist over at reinskinn har R-verdi godt opp på 20-tallet.

Stor nok øks, og en sag som tar frossent tre er nice to have. Og ikke beveg deg for mye av gangen, unngå svette!

#fjellforum.no

Du MÅ ha mer på hendene, noen random ullvotter gjør susen, gjerne med liner inni som nevnt over. Fingertuppene dine generer ikke nok varme tenker jeg til at slike hansker er tilstrekkelig. Forsvarets votter er nice de har finger-hull slik at du kan pirke og knote med vottene på.
Jeg har også redda meg noen ganger med disse varmeputene som aktiveres av luft. Langt billigere fra Kina enn her hjemme, men det er fint å ha i bakhånd om tåa feks begynner å svartne.

Til sist, så liker jeg å ha med en fjellduk med fór. Da er frykten mindre, for du vet at du ihvertfall overlever om varmeflasken er lekk og dunposen blir dvask
Sist endret av Echuz; 30. desember 2023 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.