View Single Post
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Jeg ser Trump som en businessnisse; noe US politikk har hatt godt av i én omgang ikke fordi han er en bra politiker, men fordi han representerer endringer i politikken ut av det skakkkjørte og korrupte.

Hvilke KPIer legger du til grunn for disse utsagnene? Trump er en smart businessnisse. Media fremstiller ham som farlig, noe som folk med kritisk evne vil stille spørsmål ved.
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg ikke uttale meg om Trump sin forretningssans gjennom karrieren hans. Han har drevet et privat selskap så det er jo begrenset hva slags innsyn offentligheten får. Men det er nok slår meg rett og slett som en typisk skruppeløs forretningsmann som ikke nøler med å bryte eller tøye loven for å tjene penger.

Det mest håndfaste underlaget for å si dette er jo rettsaken som pågår nå om hvordan han har overestimert verdiene på eiendommene sine slik at han kan ta større lån. Det er enkelt og greit bedrageri. Han har selv oppgitt at leiligheten hans i Trump tower var på ~2800 kvadratmeter, men i realiteten så var den på rundt 1000 kvadratmeter.



Det samme gjorde han med Mar-a-Lago.



Se for deg at en normal person gjorde dette. De eide en leilighet på Majorstuen på 100 kvm og estimerte kvadratmeterprisen til 100 000,- med en reell markedsverdi på 10 mill. I stedet så sier de ifra til banken at leiligheten er på 300 kvadratmeter og har en markedsverdi på 30 millioner. Om du bruker de ekstra 20 millionene til å garantere for et annet boliglån i Norge hvor du følger kravet til 15% egenkapital så kan du låne 132 millioner kroner ekstra fra banken.

Se for deg det oppstyret dette hadde skapt om en politiker i Norge hadde gjort dette. Se for deg fengelsstraffen en vanlig person hadde fått for å gjøre dette. (Alt for lavt, sannsynligvis bare noen år fordi økonomisk kriminalitet straffes for lavt i min mening).

Mener du virkelig at dette er handlinger en smart forretningsmann hadde gjort? Mener du at noen som har vist en evne til å gjøre så grov finansiell kriminalitet er skikket til å lede verdens største økonomi?

Det er en grunn til at han er første president til å ikke offentliggjøre skattemeldingen hans. Det er garantert fylt med slik ræl.

Det jeg syntes er rart er at han har klart å overbevise folk om at han ikke er en del av samme ulla. Men det er nå egentlig ikke så rart når han følger playbooken av å skylde på andre. Innvandrere, politikere, eliten, internasjonale organisasjoner, Mexico, Kina. Det ser ut til å kortslutte folks evne til å tenke bredere om politikk og hyperfokusere på kun fienden.

New York Supreme court ruling vs Donald J Trump
Sist endret av Vekst; 23. desember 2023 kl. 14:46.