View Single Post
Som nordmann er det rimelig smooth å flytte til Tyskland. Det er ingen visa eller arbeidstillatelse å tenke på, man trenger vel bare å registrere seg som innbygger i byen der man bor (anmeldung), så kan man opprette bankkonto etc.. og starte å jobbe. Første gang du registrerer deg skal du også motta skattenummer etc som du trenger for å få lønn.

Litt avhengig av hva du jobber med hvor viktig det er å snakke tysk. Har jobbet for et tysk firma i snart 6 år, og tysken min er fortsatt ikke noe bedre. Tror aldri jeg har måttet bruke tysk i jobbsammenheng og absolutt alle kollegene mine snakker godt engelsk.. Jeg jobber med IT så kanskje annerledes i den sektoren.

Har bodd i Tyskland (Berlin) i over 10 år nå og trives veldig godt her. Betaler rundt €1100 for 90 kvadratmeter med 2 soverom sentralt i Berlin og syns generelt jeg får mye mer igjen for pengene mine her enn i Norge.

Har ingen erfaring med andre byer enn Berlin, men her er det ganske vanskelig å finne leilighet. Har kolleger som har aktivt lett i mer enn et halvt år før de har funnet noe. Husker da vi gikk på visninger for 6+ år siden at det var helt normalt å telle 50+ personer på visningene... og da er det ikke så lett når man ikke er tysk og ikke har så mye økonomisk historikk her i landet å vise til.