View Single Post
Psykisk: Hva gjør det med den mentale helsen å sitte i fengsel?

Mye tid til å tenke. Det verste er hvor forbanna kjedelig det er. Om man er vant med gaming, surfing me 17 tabs oppe osv. Så er det helt jævlig hvor sakte dagene går pga. mangel på stimuli. Som "gaming addict" så er det verste psykiske med å sitte i fengsel - hvor mye du kjeder deg. Kunne du hatt med en gaming PC du kunne spilt og surfet på hadde fengsel vært null stress. Det er ikke lov til å ta med gaming pc, selv ikke en bærbar. Alt du har av underholdning er å sitte på rommet å se Aussie gold hunters.

Sosialt: Hvordan påvirker et fengselsopphold det sosiale livet?

Opp til deg. Vil du la venner og familie vite om det eller ikke? Hvor mye ønsker du å si? Gode venner og familie graver ikke om du sier "vil helst ikke snakke om det". Har ikke så mye å si med mindre du soner en lang dom og folk begynner å lure på hvor du blir / ble av.

Økonomisk: Hva har et fengselsopphold å si for ens privatøkonomi?

Kan ikke gi noe god info på denne. Vært fattig (nedre middelklasse) hele livet har ikke bil eller eiendom. Vet bare at støtte og ordninger fra stat går på pause. Var på attføring og da jeg sonet gjaldt ikke soningen på attføringstiden. Fikk ringt husverten og sa husleien blir forsinket fordi jeg måtte sone i fengsel en måned. Vet ikke hvordan folk ordner leie og finanser ved lengre dom.

Utdanning/jobb: Er det reelle muligheter for å tilegne seg kompetanse som umiddelbart kan tas i bruk etter soning?

Vet at andre innsatte tok utdanning under soning. De som sonet lengre. Skal vist være mye tilbud i norske fengsler for slikt.

Kriminalitet: Hvordan er det med tankesett og relasjonsbygging sammen med andre såkalt kriminelle?

Jeg satt på en blokk der 8 celler hadde egne enkeltrom med eget toalett, kabel TV, seng, pult og stol. Med felles stue og kjøkken. 99% av folk er chill, høflig, rolig. Og ønsker bare å sone ferdig og komme seg ut. De jeg satt inne med satt lengre dommer for mye mer alvorlig kriminalitet enn meg (smuggling, tyveri, pimping, våpen etc.) med de var oppegående, sosial, og trivelige å sone og snakke / sosialisere med. Kan være at jeg bare var heldig. Men det det føltes likt ut som da vi bodde i brakker på folkehøyskole med egne rom og fellesareal.

Folk skryter ikke over det de har gjort. Det er ingen "macho competition" og de som oppførte seg slik der jeg sonet ble basically facepalmet over for å være cringe. Ingen jeg sonet med var sinte ego folk med something to prove, voldelig, eller konflikt søkende.

Misc

Velger selv om du vil være sosial med de andre å sitte i stuen å snakke drit og finne på ting som å spille Tekken eller brettspill, se på TV etc. Du kan også velge å være full loner og kun sitte på rommet. Betjenter er hyggelige og oppegående folk. Det er ikke som i USA der betjentene er psykopatiske power freaks. Du kan snakke til andre betjenter og innsatte som du ville snakket med vanlige fremmede mtp. smalltalk osv.

Det verste med fengsel etter min mening. Er hvor kjedelig det er. Utenom det er det ingenting å frykte.