View Single Post
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det kan definitivt ligge noe psykisk bak, som et traume eller for høyt press og stressnivå over tid.
Er man f.eks anspent i muskelaturen over lang tid kan det manifestere seg i smerter som setter seg kronisk.
Vis hele sitatet...
Det kan ligge psykisk stress bak magesår og hjerteinfarkt også, man kaller vanligvis ikke det for psykisk smerte likevel.

Sitat av Fremtidig Vis innlegg
men legen min mener over all tvil at mine smerter PSYKISKE, og hun sier at det er FIBROMYALGI som er diagnosen min, noe som hun mener er PSYKISK smerte.
Vis hele sitatet...
Det er en fysisk sykdom. Det jeg tror mange mener med at smerten er psykisk, er at det er en slags falsk alarm. Det er ikke noe fysisk galt i muskler og ledd selv om man opplever å ha smerte der. Feilen ligger derimot i nervesignsalene, og nervesystemet er jo like fysiske som muskler og ledd.

Forøvrig er all smerte psykisk sånn sett, det er en subjektiv, mental opplevelse. Så det blir f eks meningsløst å snakke om ekte vs innbilt smerte (som noen tenker på fysisk vs psykisk som). Føler du at du har smerte så har du per def smerte. Hvorvidt smerten sier noe vettugt om hva som faktisk er i veien med deg er jo et annet spørsmål.

Ts: enig i at du sikkert ikke har fibromyalgi og at legen din er ubrukelig. Bra du fikk byttet.