View Single Post
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Hvis du argumenterer så godt og beskrevet for å bruke benzoer så tror jeg det er større sannsynlighet for at du ikke får de. Dess mer man vet om midlene man får dess mindre sannsynlighet for at man får de, i min erfaring. Det er i min opplevelse en øvelse i social engineering.

"Du viser god innsikt", "Du vet hva du vil ha" - de er alle eufemismer for at de ikke kan, har lov til eller ikke vil hjelpe med en egeninnsikt.
Vis hele sitatet...
Din erfaring gjelder ikke fleste leger. Legene er vanlig mennesker som vil hjelpe deg og at du skal ha det bedre / fungere best mulig i hverdagen. Dersom du legger fram gode grunner for bruk av benzodisapiner så får du det. Men fremstår du som en som er helt bak mål og blir sett på med stort misbrukspotentsiale så er saken noe annet. Jeg har alltid fått det jeg spør om hos fastlege , også på legevakten hos forskjellige leger. Det sagt så er det gjort studier på benzodisapiner , og det at flere her sier dem fleste står på samme dose i flere måneder og år er bare tull. Det viser alle studier gjort om benzodisapiner. Klarer du stå på samme dose hele tiden så har du ikke behov for dem. Enkelt og greit. Da er problemet ditt bare psykisk og placebo effekten, ikke fysisk. La oss ta angst som et eksempel :

Du får angst for kroppen prøver å fortelle deg noe , det kan være at du stresser for mye , har følelser/traumer som ikke er bearbeidet ordentlig , eller andre medisinske årsaker. Angst lar seg ikke blokkeres med medisiner over lang tid , for angst er nødvendig for å overleve. Du kan blokkere angsten midlertidig men den vil bare bli sterkere til slutt og da holder ikke samme dosen lenge. Derfor ønsker dem fleste leger at du gjør noe selv mens du tar benzodisapiner. Tar du for angst så må du samtidig gå i terapi og finne ut hvorfor du har angst , har du søvn problemer må du utredes hvorfor mens du tar sovepiller og så videre.

Ikke glem at benzodisapiner er et narkotikum , og at kroppen oppfatter det som gift. Når du tar benzo og angsten forsvinner , så er det for at det i kroppen din som skal varsle om fare(angst) er forgiftet og ikke fungerer. Når kroppen får samme gift over tid så lærer den og beskytte seg mot det. Det kalles toleranse . Da må du enten ha høyere dose ( mer gift i kroppen) ellers så får du angsten tilbake. Det samme gjelder alkohol , koffein og andre giftige stoffer. Går du lang tid uten giften så glemmer kroppen hvordan den skal beskytte seg mot giften og derfor får du ofte lav toleranse tilbake med lange pauser.