View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Fatah og Hamas har død over alle jøder som sitt mål?
Vis hele sitatet...
Fatah er ikke like ille, men Hamas erklærer jo rett ut selv. Begge driver også martyrfond, som utbetaler støtte til familier til selvmordsbombere og masseskyttere som dreper israelere og som ender opp fengslet eller døde.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Og før du prøver deg, nei, denne prosessen kan ikke starte sålenge en okkupasjon foregår.
Vis hele sitatet...
I sine vedtekter sier Hamas at ethvert kompromiss om palestinsk land (hele området) er uakseptabelt, og at uhemmet jihad er nødvendig for å oppnå dette. Så lenge Hamas eksisterer, er det ikke mulig å oppnå et kompromiss.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Ville satt pris på noen kilder her, da det er en ganske ekstrem anklage.
Vis hele sitatet...
https://www.nbcnews.com/news/investi...lem-rcna120310
https://stratcomcoe.org/cuploads/pfi...an_shields.pdf
Det er Hamas det dreier seg om. De har også utstrakt bruk av menneskelige skjold, noe de selv innrømmer, og de oppfordrer alle palestinere til å stille opp som menneskelige skjold. De ber folk om å ignorere advarsler fra IDF og oppfordret folk til ikke å flykte fra Nord-Gaza til sør.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Man kan kalle det “terrorisme”, som et uttrykk for despekt overfor voldshandlinger ikke begått av statlige aktører, men det er et spørsmål om man med det ikke bare tåkelegger sitt eget synsfelt, og om man ikke i virkeligheten definerer sin egen oppgave som umulig.
.
.
.
Det er en viss forskjell her, om ikke en vesensforskjell, mellom denne typen handling – et omfattende, i lang tid planlagt og hemmeligholdt, komplekst koordinert angrep – og å ta en lastebil og kjøre inn i noen sivile eller stikke ned forbipasserende med en kniv. Man kan nesten spørre seg om det siste egentlig er “terrorisme” (i seg selv et ullent begrep, “skape frykt” er ikke en videre klart delineert beskrivelse), eller om det bare er sinnssyke
Vis hele sitatet...
Var 9/11 og 22/7 ikke terrorangrep fordi de ikke var impulshandlinger og krevde planlegging av mål og metode på forhånd? Jeg vet ikke hvilken definisjon av terrorisme du bruker, men disse hendelsene, samt det som skjedde 7. oktober, er helt klart terrorisme og ikke militære angrep. Det virker innlysende at du forsøker å omdefinere dette til noe som ikke er terrorisme. Du lister opp en rekke politiske mål for dette angrepet, men de er minst like urealistiske som de du mener Israel har i neste avsnitt.
  • Normaliseringen fortsatte med de arabiske landene uforstyrret.
  • Du nevner at palestinere som er fengslet i Israel har gjennomgått tortur, og det stemmer. Men behandlingen den andre veien nevner du ikke. Se for eksempel videoer fra 7. oktober der gisler blir ført nakne gjennom Gaza mens folk heier på dem. Det er også videoer fra tidligere konflikter der Hamas har drept gisler og holdt parader i gatene med kroppsdeler.
  • Hamas angrep ingen bosetninger; ingen av områdene rundt Gaza er bosetninger.
  • Støtten til palestinerne synker; mange land har stoppet utbetalinger til Palestina etter angrepet.

Sitat av exocytose Vis innlegg
I de 17 årene siden Israel ensidig (dvs. uten forpliktelser) trakk seg ut av og gjerdet inn Gaza, har en ny generasjon vokst opp, som har gått igjennom, og overlevd, fire store kriger med tusenvis av drepte, sett at reaksjonene i verdenssamfunnet på deres i ekstrem grad disproporsjonale lidelse viser seg som tom retorikk, og at de “politiske prosessene” i EU og USA og andre steder, ingen med reelle konsekvenser for Israel, ikke leder noen vei.
.
.
.
Israel begår massedrap i Gaza. Under de to massakrene i apartheid-Sørafrika som brente seg inn i netthinnen til hele verden, Sharpeville og Soweto, ble henholdsvis 69 og 176 mennesker drept. Se på hva som foregår i Gaza nå. Det er ikke en modus vivendi.
Vis hele sitatet...
Intensjon har betydning, og det forstår du også på et personlig nivå. Israels mål er ikke å drepe sivile, mens Hamas' mål har vært å drepe sivile.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Påstanden om “sivile skjold” er forresten groteskt meningsløs. Hamas vet godt - og hele verden vet nå godt - at Israel ikke bryr seg katta om de plukker med seg noen sivile familier i slengen i bombingen av et militært mål.

Som alle geriljakrigere gjemmer Hamas seg blant sivile. Men Hamas - vi alle - vet godt at bruk av palestinske sivile som “skjold“ ikke har noe for seg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fortsetter Hamas å bruke menneskelige skjold hvis de vet at det ikke fungerer? Når IDF skal bombe et mål i Gaza opererer de med målkort. De beskriver målet samt eventuelle sivile og sivil infrastruktur som kan bli berørt. Dette dokumentet må deretter godkjennes av IDFs advokater før bombingen kan utføres. Jeg kan med sikkerhet si at de tusenvis av raketter som er rettet mot sivile og som skytes ut fra Gaza, ikke har gjennomgått en lignende prosess.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Hamas er ikke en terrororganisasjon, som f.eks. al-Qaida, i det minste ifølge flertallet av FNs medlemsland.
Vis hele sitatet...
Jo er flertall, men ikke et kvalifisert flertall som arabiske landene krevde. Mye rart kommer ut av FN som er feilaktig, for eksempel påstanden om at Palestina ikke er en stat.

Sitat av exocytose Vis innlegg
... på samme måte som man kan kalle Israel en terrorstat, når de sender bomber inn i sykehus og flyktningeleirer, tar barn inn til avhør og utsetter dem for langvarig tortur, og man hører lydopptak av israelske snipere more seg med å skyte sivile, det de vet er sivile, på avstand, og le av ofrenes lidelser på bakken mens de berømmer hverandres skyteevne. Apropos “pur ondskap”.
Vis hele sitatet...
Jeg vil igjen påpeke at intensjonen har betydning her. Hamas' målrettede angrep på sivile er ikke en overordnet strategi for IDF, selv om det finnes isolerte hendelser. Jeg vil henvise deg til din tidligere Wikipedia-lenke; flere av disse sakene har ført til at soldater har blitt dømt for handlingene de begikk. Dette står i sterk kontrast til Hamas, som oppmuntrer til og belønner slike handlinger. Det er merkelig å ha en strategi om å være ren ondskap, og samtidig straffe de som begår den ondskapen. Det er mange saker som ikke har ført til en dom, og straffene er ofte ikke proporsjonale, men det er uendelig mye bedre enn å økonomisk belønne soldatene for deres handlinger.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Hva gjelder Hamas’ “ønsker”, skrev jeg et lengre innlegg ovenfor hvor jeg forsøkte å spekulere litt over det. Organisasjonen er som du sier ikke en gjeng fattige fjellkrigere, og har, forestiller jeg meg, hakket mer elaborate ambisjoner enn dem du skisserer, som fremstår mer som en nokså banal karikatur enn en beskrivelse av et fenomen i den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Et av deres mål er å utrydde alle jøder, ikke bare i regionen, men i hele verden.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Mtp. den reelle konteksten her, settler-kolonialisme, altså systematisk fortrengelse, og en stat som bygger på etnonasjonalisme og systematisk juridisk rasediskriminering, med en stor del av befolkningen stuet inn i et de facto fengsel, finner jeg for min del disse bortforklaringsforsøkene groteskt tomme.
Vis hele sitatet...
Her er den reelle konteksten ganske komplisert; det er grovt sett tre grupper med palestinere: de på Gaza, de på Vestbredden, og de i Israel. Israel ser ikke på Gaza som sitt område, og derfor er det en selvfølge at innbyggerne der ikke er israelske og ikke har de samme rettighetene i Israel som israelere. På samme måte som jeg ikke ville hatt de samme rettighetene som en kanadier i Kanada. På Vestbredden kan palestinere søke om israelsk statsborgerskap, men de fleste har valgt å ikke gjøre det, noe jeg forstår godt siden det kan svekke palestinernes sak for et selvstendig Palestina. Jeg er ikke sikker, men tilbudet strider nok også mot internasjonal rett, da området er okkupert, og israelske lover og regler teknisk sett ikke skal gjelde på Vestbredden og det ligner på anektering. Arabiske israelere nyter de samme rettighetene som andre israelere, men de er utsatt for diskriminering både i rettsvesenet og sosialt, men flertallet av dem støtter fortsatt den israelske staten. Å si at Israel er en etnonasjonalistisk stat er som å si at alle palestinere støtter Hamas.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Du forstår meg ikke rett. En del jøder ser på den potensielle demonteringen av staten Israel som et nytt Holocaust.
Vis hele sitatet...
Såklart, og det er jo åpenbart når flere av nabolandene, dem som ønsker å demontere staten sammtidig og historisk er helt åpne om at de ønsker å drepe alle jøder? Igjen kommen du med utaleser til ekelte privat personer å påskriver deres meninger til helen den israelske staten, men sammtidig ignorer du utaleser fra nåværende leder av orginasjoner og adre land?