View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann alle sammen.

Jeg er over gjennomsnittet interessert i alt fra Scientology til Jehovas Vitner og mer. Til tross for all elendigheten folk som bryter ut av slike grupper og trossamfunn rapporterer om så er det ikke til å stikke under en stol at mange av disse først og fremst begynner med gode intensjoner, men med tiden går innflytelsen og makten til hodet på (den ofte svært karismatiske) ledelsen.

Jeg skjønner at dette kanskje ikke er den sunneste interessen man kan ha om man i tillegg er litt ensom og trenger tilhørighet, så jeg ønsker å høre fra folk som har erfaring med, eller kjenner noen som har/er innlemmet i noe som per definisjon er en kult.

Er også interessert i ting som (kriminelle)gjenger, selv om det vanligvis ikke går under samme definisjonen så finner man mange fellestrekk her som tilhørighet, en rolle, support og samhold. «love bombing» foregår nok på en litt annen måte som ved anerkjennelse av deg og eventuelle handlinger.

Man ser det også i arbeidslivet, for eksempel hos det Norske kartselskapet/Akademiet. (Se den nye dokumentaren om dette på tv3, «Superselg»).

Hva finnes her til lands? I USA er det visstnok over TI TUSEN aktive grupper i dag, mer enn noen gang før, så jeg regner med også vi har vår andel, men det foregår nok enda mer i det skjulte her, iallfall de gruppene som tikker av alle boksene for definisjonen av en Cult.

Mvh
Det perfekte offeret, 30.