View Single Post
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Mye enig men også litt uenig. For noen uføre som sitter hjemme hele dagen uten noe sosialt nettverk så er sigaretter det eneste de har av luksus. Det må du forstå, du har nok dine småting i hverdagen som gjør deg lykkelig, og om du en dag sitter der selv (forhåpentligvis ikke) uten noe nettverk, ingenting å gå til, med en kneip og noe fårepølse den neste uka, så er det kjekt å ha små lyspunkt i hverdagen, og for noen så er det sigaretter. Dette tar petter uteligger opp i den nye serien sin "der ingen vil bo" eller hva den heter, så ser du den så får du ett helt annet inntrykk av hvordan det er og hvor mye trøst som kan finnes i en pakke tobakk. Da er den verdt penga, verdt å sulte litt for.

Ellers skriver du mye fornuftig som jeg stiller meg bak 100%, men du må huske at det er ikke noe liv å være uføretrygda, det kan jeg love deg. Er liten forskjell mellom å leve og eksistere når man er uføre, og man har lov unne seg en pakke sigaretter eller tobakk om det er det som gir små gleder i hverdagen.
Vis hele sitatet...

Jeg er selv ufør og vet 100% hvordan dette fungerer. Økonomi er simpel matematikk og skal man ha sjansen til et liv og ikke bare eksistere må man faktisk godta å miste noen goder en stund. Det handler om økonomisk ansvar og det er ingen andre enn seg selv som kan ta det, og jo lenger man velger å ikke ta det jo kjipere vil ting bli. Noe som er helt sikkert er at privat-økonomien til folk generellt ikke vil bli romsligere i tiden fremover og å ta grep idag er bedre enn å ta grep om 5 år. Biten med sosialt nettverk er også noe jeg har kjent og følt på selv å det er individets valg hvordan man velger å håndtere det å bli ufør. Det er faktisk helt ufarlig og ingen vil skule stygt på deg om du drar på den lokale kafèen og blir kjent med mennesker i lik situasjon som henger der. For folk er ikke alene om å ha et lite sosialt nettverk.


Ansvar ansvar ansvar. Det er konsensusen i alle mine innlegg i denne tråden og nøkkelen for at TS skal få det bra. Greit nok at tråden i seg selv sporer av men jeg tenker at det har en større verdi at jeg kommer med innlegg til ettertanke for TS som kanskje bidrar til et endret synspunkt og etterhvert ett bedre liv. Det å gå i minus hver bidige måned er ikke morsomt og bidrar til en dårligere psyke og måten å endre det er harde aktive valg. Om du TS ihvertfall skroter sigarettene er du på god vei til å få en bedre økonomi og hvis du kombinerer dette med noe så enkelt som å gå deg en tur med en termos og drikke kaffe i skogen alle finværsdager vil ting falle litt på plass. Ta det sosiale etterhvert og for din egen del legg pillene først som sist på hylla når du føler for det, men start med sigarettene.


Ingenting er gratis her i verden å det verste er faktisk livserfaringer. Dette lånet er ett av dine TS og konsekvensene er matematikk.