View Single Post
Utgangspunktet for tråden er litt herifra https://freak.no/forum/showthread.php?t=338738. Noen må jo lage tråder som kan skape litt god debatt. Blir spennende å se om det sklir ut

Personlig syntes jeg EU er en jævlig bra ting. Joda, det er alltid problemer når man skal lage lover for ~30 land - alle sine særbehov kan ikke ivaretas/forutses. Utenlandsregistrerte sidestillte russebusser (https://bussmagasinet.no/fritt-frem-...ske-selskaper/ ) er jo et et prakteksempel her i Norge. Håper dere har flere sånne eksempler å melde.

Men innenfor det jeg bryr meg om så er det helt åpenbart for meg at de driver markedene i en mer positiv retning. GDPR endra spillet stort og har hatt enorm effekt på masseinnsamling av data. De fleste bedriftene jeg jobber med eller kjenner til tenker langt nøyere om hvor og hvem de deler data med.

Digital services act, og digital markets act er to nye lover som er kanskje enda viktigere enn GDPR. Og nesten ingen har hørt om det..

GPT4 om DMA:
The Digital Markets Act (DMA) is the EU's effort to level the playing field in the digital economy by ensuring fair competition. The core idea behind DMA is to address the "gatekeepers" - the large tech companies that wield significant power and influence across digital markets. These companies, due to their dominant presence, can potentially stifle new entrants from joining the market, thereby limiting innovation and choice for consumers. DMA lays out a set of obligations for these gatekeepers, aiming to prevent them from abusing their dominant position. The essence of DMA is to ensure that digital markets remain dynamic, open to innovation, and fair for all players while also providing consumers with greater choice and control over their digital experiences.
Vis hele sitatet...
Digital markets act legger retningslinjer for de største (i praksis monopoler) digitale platformene. Selskaper kan ikke både drive en platform og prioritere egne varer i feeden *kremt* Amazon. Alle hater Facebook men må bruke dem fordi messenger er så utbredt, og nå blir både Facebook og WhatsApp tvunget til å være interoperable med tredjeparts meldingstjenester fra neste år. Mer lesing her.

GPT4 om DSA:
The goal of the DSA is multifaceted. Primarily, it aims to ensure that online platforms take greater responsibility for the content shared by their users. This means platforms are held accountable for promptly removing illegal content, ranging from hate speech to copyright infringements. Furthermore, the DSA also seeks to introduce greater transparency in the digital sector. It emphasizes users' rights to understand how algorithms function, especially those that personalize content and advertisements. In other words, if a user is recommended a specific video or article, they should understand why that recommendation was made. This will help users gain a more nuanced perspective of the digital world and hopefully make them less susceptible to manipulation. With this, the DSA aims to create a more transparent, comprehensible, and responsible digital ecosystem in Europe.
Vis hele sitatet...
Digital services act, som sikkert blir kontroversiell, foreslår prosesser og skaper innsyn inn i hvordan disse selskapene gjør modereringsvalg og hva de tillater av ulovlig eller "skadelig" innhold eller produkter. I praksis har disse platformene gitt ganske blanke i hva som er ulovlig, til dels fordi det har vært umulig å følge opp lovene til 27 forskjellig land, og til dels fordi det har vært null innsyn i valgene deres (aka null konsekvens). Det blir også ulovlig å drive personalisert annonsering mot barn under 18 og. Det er jo egentlig ulovlig her allerede, men selskaper har egentlig dritt i det. Mer lesing her.

Utgangspunktet er at når det gjelder det jeg kan noe om og det jeg bryr meg om (teknologi, markedsføring og samfunn) så mener jeg at det EU gjør er jævlig bra. Hva syntes dere? Digger du eller hater du EU? Hvor funker det og hvor feiler det? Eller skal vi diskutere DSA og DMA mer?

Kjørr debatt