View Single Post
Fuck Mr. Plod!
Fleinsoppen starter å vokse når det er under 15c?

Er det noe info på at den faktisk må ha under 15c? Fordi gress går sakte i dvalemodus når det er under 15c stabilt og fleinsoppen forer vist på gress som er i dvale. (Gult gress)


Hva skjer med fleinsopp om man lurer gresset til at den må spare på næringsstoffer og gå i dvale utenom sesongen?

Her hvor jeg bor har temperaturen endelig vært innafor i nesten 2 uker.
Men gresset er friskt og grønt, med grei fukt.

Har vel funnet 10 flein tilsammen de siste 4 ukene, helt vanvittig lite.
Alle disse ble funnet i sikkelig feite tuster med gule gress under alt det friske. Ikke funnet noe som helst i det friske gresset.

Kan det hende at kirkegårder, beiter, parker og plener hvor flein vokser rett å slett er så næringsfattig og sur at gresset går raskt inn i dvalemodus, slik at soppen kan komme opp å spre sporene sine før det fryser?

Gresset i hagen min blir ikke veldig gult før det har blitt sikkelig kaldt og gjerne litt snø på å, null niks flein.

Om jorda er næringsfattig så betyr det at næringen går til et annet sted.

En sopp som kommer opp der næring har flyttet seg ville det mest sannsynlig være bra hvis man vil flytte på sporene. (Vann som renner, dyr som spiser, gressplater som er masse produsert etc..)

Nydelig friskt gress som sender klarsignal når det er snø over ville resultert i at sporene detter rett ned og/eller soppen dør før den slepper sporer.




Finnes det noe mere fakta om akkuratt dette+ temaet?

Kanskje soppen ikke er så vrang, men bare jævlig strategisk.

Min teori: sesongen kommer og det optimale gresset guler til.

Dette er sweetspotet til fleinsoppen, får nå kan den ta rester næring fra gresset uten å ødelegge gresset og unngå frosten.

Nå vokser soppen opp, slepper ut sporer i en tid med mye regn og fukt, hva skjer da?
Vannet renner utover og ned til røttene til annet gress.

Blir jo frost etter dette ofte, men om sporer som fryser til sammen med gress er en fordel eller ikke aner jeg ikke.

Fleinsoppen fester seg til gress røttene og klarer å bruke immunforsvaret til gresset som strategi.

gress og sporer Cake, la dette gresset feste seg og vokse, også sette i kjøleskapet for å dvale gresset?


Bingo?

What, dette er jo bare noe jeg har lest tydeligvis, ikke noe nytt..

Det er en ny dag imorgen
Sist endret av Nøddy; 15. oktober 2023 kl. 00:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.