View Single Post
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Jeg kommer til å dø fattig isteden for å ha et godt og verdig liv fordi "det norske folk" dvs. meg, deg, og 99% andre - aldri får sin del. Hadde oljefondet blitt rettferdig fordelt hadde hver norske innbygger fått 1.5 millioner kroner hver.

Du, meg, alle andre her, naboene dine, barna deres, osv. kommer aldri til å se en krone. Så "det norske folk" vil i praksis aldri ha nytte av oljepengene.

Ergo. At firmaene og selskapene som henter ut oljen tar pengene i lommen eller ikke. Har samme resultat for oss enkeltpersoner i vårt hverdagsliv. Vi ser ikke en krone.

Hadde oljepengene tilhørt det norske folk. Så ville det norske folk fått lov til å ta ut sin del. Det kan vi ikke. For all intents and purposes - så tilhører ikke oljen det norske folk. Det tilhører det byråkratiske systemet som holder oss som slaver i minimum wage jobs der vi tjener 160kr timen bak kassen på Rema og om vi noensinne ønsker nok penger til å kjøpe en leilighet må vi bli kriminell.

Det tenker jeg om "våre" oljepenger. Som vi aldri kommer til å se eller dra nytte ut av.
Vis hele sitatet...
Nå får du veldig deg en side av politikken. Du kan ikke klage over at staten tar det teoretiske gullet ditt, for så å klage over at du ikke får " din del av oljefondet".

Om du hadde funnet gull, så hadde det maks verdt et par 1000kr verdt, for gull krever industriell utvinning, og er ikke noe du klarer å utvinne som enkeltperson.

Om du bare hadde fått din del av oljefondet, så hadde du plutselig måtte betalt mye mer for alt annet. Veien var det plutselig ikke penger nok i statsbudsjettet til, kollektiv bileter er plutselig ikke subsidiert av stat, og koster mye mer, det er ikke lenger snakk om noe strømstøte, det er ikke snakk om at du får penger fra NAV når du er syk/arbeidsledig. Alt dette hadde denne engangssumen på 1,7m dekket opp for. Om du hadde kastet bort de pengene i ung alder, så har du nå enda mindre rett på et verdig liv, en i dag...
Sist endret av Neipådeg; 8. oktober 2023 kl. 07:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.