View Single Post
Sitat av Dr.PsyceliumX Vis innlegg
De har ørevokslys på helsekostbutikker. Det er et lys man tenner på, og vakumet vil dra ørevoksen ut.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det er svært vanskelig å finne kilder som på en redelig måte beviser at ørelys faktisk fungerer slik. Min oppfatning er at ørelys er en komfort/avslapende greie, altså at det kan være behagelig å bruke, men ingen klinisk/medisinsk virkning for å rense ørevoks ut av øregangene.

Et raskt logisk resonoment peker også i retning av at det ikke kan fungere slik du beskriver - man ligger på siden slik at ørelyset står vertikalt, ørevoks dras derfor nedover pga tyngdekraften.
Skulle det fungert pga vakum fra flammen, må dette vakumet isåfall være relativt kraftig for å suge noe ut av øret. Øregangen er jo tettet av trommehinnen i enden, slik at evt sugevirkning fra vakuum ikke fungerer.
Om man derimot hadde en liten åpning innerst i øregangen som tillater luftstrøm, ville det kanskje fungert om vakuumet var sterkere enn tyngdekraften.
Et eksempel jeg kommer på som illustrerer poenget mitt er å forsøke suge vanndråper ut av et metallsugerør hvor du blokkerer enden med fingeren. Dråpene kommer ikke ut før du slipper fingeren av enden og tillater luftstrøm, med mindre du bruker plastsugerør e.l som deformeres under kraftig vakuum - det høres uansett ikke ut som et ønskelig scenario for øregangene våres.