View Single Post
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Hvorfor det?





Uten at jeg egentlig har noe med det å gjøre, lurer jeg på hvor lenge dere egentlig holdt på? Hvor mange timer spesifikt, og når ville han legge seg, i motsetning til deg?

Hvis det var hans hjem dere var hos, forstår jeg veldig godt at han ble irritert over at denne vennen ble gjenværende lengre enn det han likte.... kanskje han kjenner denne karen litt bedre enn deg, og ikke ville våkne opp til stjålne sigaretter og øl?

Uansett så kan det være en sjalusisak, men der er ekte følelser det også. Om det ble for tungt med sjalusien til den grad at han kutta kontakten med deg for det, så er det kanskje bare like så greit at ting går videre...

Men prøv å sett deg i hans sko
. Hadde du synes det var helt greit om noen gjorde det samme i ditt hjem, etter å ha bare vært sammen i tre uker? Eller hadde du selv fått player-vibes?


De typisk kvinnfolk kommentarene du har fått tidligere håper jeg du klarer å overse... for meg kjent er begge kjønn like flinke på å dumme seg ut med alkohol i blodet rundt andre mennesker...

Det med innsovningsmedisin... det er dessverre litt for behalig av en unnskyldning å komme med såpass sent.. siden du ikke tok dem med, hadde du ikke tenkt å sove over?

Vanskelig å vurdere saken her fra utsiden, men der høres ut som at du har hatt en ærlig mannevenn som ikke har vært redd for å innrømme sine egne problemer, men også hvor hans personlige grenser går. Og av og til brenner man broer litt for tidlig. Ville heller sett etter nye muligheter og tatt lærdom av denne episoden. Lykke til
Vis hele sitatet...
Takker for saklig svar, men en del av det du skrev står i 1. innlegget mitt så svarer raskt på det; Vi var i lag nesten hele tiden etter vi treftes og rakk å observere hverandre i mange forskjellige settinger der alt gikk 'knirkefritt'

Ja, greien var at han var trøtt (ikke 'fake' fordi han hadde gjespet mye den siste timen og så ut som å kose seg alikevel...) Jeg mener kl var 12-01 og det blir for tidlig for meg en Lørdagskveld der jeg pluttselig kommer på at jeg hadde glemt innsovnings-medisinen hjemme og ville derfor ta et par øl til for å ha en sjanse til å sovne. Jeg la meg uten at 'x' våknet mens kompinsen satt oppe og forsyner seg av mine siste 4 øl og også de polske røyk-pakkene mine som jeg hadde kjøpt rimelig av 'x' Dette kjøpte jeg for 800 kr samme dag og x var raus nok til å erstatte de, uten å lage noe drama.

Om jeg setter meg selv inn i hans rolle så skjønner jeg fremdeles ikke hans reaksjon da jeg hadde syntes det var en fordel at vi hadde hatt selskap i hverandre om jeg ble såpass stuptrøtt på Lørdagskvelden at jeg hadde lagt meg i 12-1 tiden. Faktisk så er det helt utenkelig å kunne finne på å rote med noen andre mens en er i et slags forhold til en annen person så kanskje jeg bare regnet med at han var langt mer lik meg der enn jeg trodde...

Jeg kommer nok ikke til å kontakte han før han evt lar høre fra seg, men kan godt si at jeg vil ha en god forklaring på noe jeg mener er noe over grensen ang sjalusi!kontrollbehov.

Sitat av Dough Vis innlegg
Den siste til å vurdere det er vel en selv. Hvis vi snur på dette så vil ingen med vettet i behold henge opp om natta med en speeda fyr uten å ha litt tenning selv.

Du skriver og skriver for å rettferdiggjrøe dette å skyve dette over på han men hvordan går det egentlig?

Fyren er voksen og har åpenbart tatt et valg, det burde du vurdere å ta
konsekvensen av.
Vis hele sitatet...
Dette ble såpass enveis-kjørt at jeg finner det vanskelig å ta deg seriøst...

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg tror dette er ønsketenkning fra din side. Dissonans er sjeldent behagelig, hverken i musikken eller i livet. Du velger å se dette gjennom brillene til en som er tørst og som har god erfaring i å rettferdiggjøre egen drikking. Mulig jeg tar feil og at jeg tenker dette basert på min ryggsekk.

Men forsøk å se dette fra polakkens ståsted. Du har delt med han at du drikker for mye. Og du har sagt at du vil drikke mindre, eller kanskje du har sagt at du skal kutte helt. I løpet av disse tre ukene så har du altså drukket rundt ham og flere ganger. Det avviket mellom hva du sier du skal og det du faktisk gjør blir svært tydelig.

Det handler heller ikke om du drakk så du hadde full kontroll eller ei. Det handler om at du drakk. Igjen. Selv om du "skal drikke mindre, skal drikke sjeldnere". Og kanskje forsøkte polakken å gi deg et hint om å nå er det greit å rulle inn og korke flasken når han gikk til sengs? Du valgte glatt å overse det - ville vel ikke ta hintet fordi det var mer behagelig å fortsette festen.

Måten du snakker og tenker på er så klassisk for de som havner der du står nå, det er bortforklaringer og tusen unnskyldninger og neste gang er det akkurat på samme viset.

Slutt med å snakke om å kutte ut alkoholen. Bare kutt den ut. Dine handlinger vil fortelle sannheten over tid. Det du sier nå slik din hverdag er fortiden er ikke troverdig. Men du kan snu det. Du kan vise gjennom handlinger at du faktisk kutter ut drikkingen.

Med det drikkemønsteret du har hatt over lang tid så anbefaler jeg deg å kutte ut all drikkingen. For gjør du det ikke vil du fortsette å ta dårlige valg for deg selv når du har smaken av alkohol på leppene.

Du har 30 kanskje 40 år igjen av livet. Du kan forkorte de årene betydelig med å fortsette som før, samt at du også øker sjansen for at du vil forbli singel eller du ender opp med en som også er tørst også drikker dere vekk livet sammen. Eller du kan starte idag og si at du er kaptein og du skal selv sette kursen fremover.

Er du din egen bestevenn og kutter ut selvbedraget er mye gjort.

Du bør likevel vurdere å få noe hjelp og støtte fremover. For den kampen du nå skal ta er seig og tung og er ikke gjort i en fart. Du skal jo ikke bare kutte ut alkoholen, du må bli kjent med deg selv og alt det du har døyet og bedøvet med rusen de siste årene. AA er et godt tips, kanskje også psykolog.

Nå starter kalenderen. Dette er dag 1 som nykter. Så kan du slenge innom tråden her en gang i døgnet med en liten rapport. Jeg lover jeg skal heie på deg. Da har du i det minste noen å stå til ansvar for og husk det er ikke lov å lyge eller pynte på ting. Har du en møkkadag der alt du har tenkt på er drikking så sier du det. Men du må være villig å forsøke nye ting, gjøre ting som får tankene bort fra drikkingen og du må sjekke inn daglig. Klarer du det skal jeg klare å heie på deg og støtte deg.
Vis hele sitatet...
Takker for oppriktige ord, men må også si du legger altfor mye vekt på drikking og det var absolutt ikke det som var kjernen i tråden. redusert hadde jeg allerede gjort, men å ha satt en dato for når jeg skulle slippe taket helt hadde vi ikke rukket, men jeg passet på å ikke drikke noe mer enn de to andre og er dessuten sikker på at jeg skal klare det en dag...

Sitat av Deceptive Vis innlegg
Det du på mange måter ikke får med deg her, er jo hvor jævlig godt drikking fungerer som alibi for egne nederlag. Da er nemlig verden jævla grei sånn; uavhengig av hva du har opplevd før drikkinga satt i gang, så er det en hendig syndebukk. Ikke fordi de av oss som er drikkfeldige vil det sånn, men fordi vi som samfunn har den oppe og vedtatt: «fylla har skylda» og ikke minst: «nevermind at folk flest drikker hinsides mye i Norge kollektivt, og at all verdens sosiale sammenkomster marineres i det. Hvis DU bare tar deg sammen, og utviser måtehold, går alt meget bedre». Problemet er bare at fuktigere miljø gir flere stordrikkere. Det er jævlig behagelig for de som synes de fortjener en pils eller 3 etter godt arbeid, eller fordi folk flest synes alkohol fungerer godt som sosialt glidemiddel. «At noen ikke klarer å begrense seg er deres problem» drit i forskninga, drit i at det er nervegift, drit i at folk ikke selv styrer avhengighetstendensen sin selv. Fuck det, uansett hva som skjer med folk med alkoholproblemer, så ærre alltid deres problem.

«Skulle ikke vært ute på den tida av døgnet».
«Du burde ikke sagt du ville noe annet om du ikke umiddelbart får kontroll på dyret som er avhengighet».
«Hvis du bare ikke drakk hadde alt vært meget bedre».
Sorry ass. Du gikk også på limpinnen. Avhengighet er ett samspill av sosiale, biologiske og psykologiske faktorer. Hvis du vil kan jeg godt linke deg herfra og til dommedag. Jeg skrev nemlig bachelorgrad i psykologi om temaet, fordi jeg selv tenkte at «det er bare å….». Det ække det. Og det er ikke en sånn «er så synd på meg»-greie. Det er «bare» mer komplekst enn som så. For å bli edru er greit nok (hvis du ser bortifra angst, kaldsvette, delirium etc). Problemet er å FORBLI edru. Fordi årsakene til at det ble sånn er en fuckings labyrint. Det trengs oppfølging, antagelig både psykologisk og medisinsk. Kanskje også sosialt.

At du har hengt deg så inni helvete opp i TS sitt alkoholkonsum sier mer om deg enn TS. Hun utrykker at hun vil noe annet, men også at det er jævlig utfordrende. Å håndtere tilknytningsproblematikk og relasjonsskader etter helt nyvunnet edruelighet eller nedtrapping er en bragd som bør belønnes med kongens fortjenestemedalje. De aller færreste får til det fordi en dude på NFF «støtter og heier».
Som Ricky fra trailerpark boys så fint sier det: «Get learnt».

TS trenger mest sannsynlig å prate med noen som har peil IRL om hvordan man håndterer etterdønningene av forhold med en narsissist. For DET er vanvittig vondt, og det gjør en masse med hva man tenker er innafor i relasjoner, hvordan man opplever seg selv, og en myriade av andre ting. Så jeg tenker at der slaget står er at TS prater med noen om alt som har skjedd relasjonelt før. Og DA tenker jeg edruelighet kommer av seg selv, i samspill med selvomsorg
Vis hele sitatet...
Takker for innholdsrikt svar! Jo, ingen tvil om at du vet mer om alkoholisme enn folk flest! Bare så synd at folk henger seg opp i en faktor som overhode ikke hadde så mye med selve problemstillingen å gjøre og da blir fokuset fullstendig feil spør en meg...

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vi navigerer alle på livets landevei utifra de referansepunktene vi har, på godt og vondt. Kanskje henger jeg meg opp i fylla og kanskje er det fullstendig feiltolkning fra min side? Er det helt feil spiller det vel egentlig ingen rolle for ts? Jeg skriver jo ikke det jeg skriver av ondskap, tvert imot jeg skriver det fordi jeg ønsker ts skal få kontroll over det hun har slitt med i en lengre periode.

Leser dere det jeg skrev ser dere også at jeg ikke tror den kampen hun skal ta er enkel, og jeg ber henne også om å få noen til å stå i hennes hjørne av ringen i den kommende kampen. For hun vil trenge støtte, og hun vil trenge at noen er der når ting blir vanskelig.

Jeg unnskylder ikke det jeg sagt her i denne tråden, for det er sagt i beste mening. Men jeg er samtidig åpen for at jeg overtolker basert på mine personlige opplevelser og erfaringer. En six pack om dagen er kanskje ikke allverden for mange av dere, for en som har levd side om side med en som drev på akkurat sånn vil jeg si at det er omtrent 6 for mange.

Jeg snakket med store bokstaver for å trenge inn, trenge gjennom forsvarsverk og ubevisste bortforklaringer som kommer rett fra ryggmargen når en snakker om drikking med noen som drikker for meget. Ts velger selv hva hun gjør fremover. Men dette kan bli et vendepunkt, eller det kan bli nok en gang der hun valgte å ikke ta tak i problemene sine.
Vis hele sitatet...
Flott engasjement av en person jeg føler meg sikker på ikke mener noe som helst vondt! Heller godt og det skal settes pris på. Greien er bare at det blir lagt altfor stor vekt på drikkingen og det mener jeg det ikke burde gjort... Egentlig sluttet jeg etter vel 3 mnd frivillig behandling i 2019 og har nå hatt ei god 'ripe i lakken'

Jeg har alltid hatt viljestyrke når jeg har bestemt meg for noe og er sikker på at jeg vil klare det om jeg bestemmer meg, noe jeg snart kommer sette en dato på - med, eller uten han!

Sitat av Deceptive Vis innlegg
Du får kudos hos meg for refleksjonsevnen her, og samtidig skal jeg ta selvkritikk for å ha gått ut vel hardt her. Det er jo noe som ligger eget hjerte nært, og en blindsone jeg selv nok har.

Jeg skjønte også at du jo sa det du sa for å rekke ut en labb, og det var jeg nok ikke god til å erkjenne her jeg var noe varm om øra. Min intensjon var i likhet med din god, jeg ønska bare å belyse andre aspekter av problemstillinga til TS (som jeg, på bakgrunn av egen fortid og problematikk) opplever som viktig.
Jeg blir nok i overkant engasjert i sånt, så takk for at du er så kul at du tar mitt synspunkt inn også. Da kan ikke jeg være noe dårligere, for på sett og vis har du jo rett. Det er jo i alle avhengiges interesse å slutte før heller enn siden, for konsekvensene for en selv og de rundt blir ikke mindre ved å forsvinne lengre inn i det hullet.
Satt pris på denne utvekslinga, jeg lærte også noe!
Vis hele sitatet...

Takker ffor ord som viser at du har selvinnsikten i orden!

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Og hva er knapt nok? Hvor mye lengre ble du værende oppe en han? Kan du ikke bare si det som det er?
Vis hele sitatet...
Jeg sier alt som det egentlig er og vil jo ikke få reelle svar om jeg driver å pynter på sannheten...!

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Og hva er knapt nok? Hvor mye lengre ble du værende oppe en han? Kan du ikke bare si det som det er?
Vis hele sitatet...
Var oppe i ca 1 time lengre enn han.

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Jo mer du nekter å innrømme konkret hvor mye du har drukket iløpet av den aktuelle dagen, jo mer åpentbart bør det være for deg hvor problemet befinner seg. Å si at du ikke husker kommer ingen her til å ta for et godt svar.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor du har det ifra at jeg nekter å innrømme hvor mye jeg har drukket for nå var det tross alt ikke ang % denne tråden gjaldt... Jeg kjøpte en 6 pakning, der jeg kun tok 2 (kanskje 3) stk og noen få svake drinker. Jeg ville vise x at jeg ikke 'måtte' drikke opp alle - noe han muligens har trodd da jeg ikke fikk meg til å si at han hadde stjelt de også...

Sitat av noguhso Vis innlegg
Da må du være fullstendig retard om du ikke klarer å svare han.

TS: jeg sendte deg en melding, har du sett denne. Også lurer jeg på om det er en grunn for at du har forlatt tråden du har opprettet? Hva er grunnen for dette i såfall?
Vis hele sitatet...
Har ikke kommet så langt som til å lese meldingen din, men svarer etterpå. Grunnen for at jeg har vært distansert fra tråden er fordi jeg nettopp har hatt en uvelkommen gjest innom som har røsket med seg såpass at jeg har anmeldt han. Ikke alle menn takler å bli avvist for å si det slik...

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sarkasme synes jeg ingenting om i tråden min - uansett om det er rettet mot andre enn meg!
Sist endret av Nysgjerrig 73; 20. september 2023 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.