View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Svaret ditt blir ikke mer fasit selv om du bruker bold text.

Du får mene hva du vil, men det er jo ikke du og jeg som skal avgjøre hvorvidt Ukraina vil forsøke å ta tilbake Krim. Det er det Ukraina selv som avgjør.

Det kommer både atacms og F16 samt mer klaseammunisjon til Ukraina fremover. Med flere glidebomber og lengre rekkevidde aner vi ikke utfallet av krigen. Sålangt ser det jo ut til at vesten ønsker å støtte Ukraina selv om sommerens offensiv kanskje ikke helt står i samsvar med det mange forventet.

Det har dratt litt ut med noe av leveringene som er lovt til Ukraina men når det er på plass kan mye skje relativt kjapt.

Jeg tror mange vil bli overrasket over viljen til de Ukrainske styrkene til å slå tilbake russerne, selv om det koster falne soldater. For de vet jo også at om de gir seg så slutter Ukraina å eksistere og de mister sin frie fremtid.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte bold tekst for å fremheve et motsvar til hva jeg synes var en passe bombastisk replikk til mitt innspill. For du har noen implikasjonsrike setninger som f.eks "Helt ærlig så er Krim en del av Ukraina. Ferdig med det." og "det er jo ikke du og jeg som skal avgjøre hvorvidt Ukraina vil forsøke å ta tilbake Krim. Det er det Ukraina selv som avgjør."

Førstnevnte en svak replikk i form av en informasjonsløs sympatiærklering som i skrivende stund er de facto feil, faktamessig.

Andre replikk er også en svært svakk replikk, av følgende grunner:

Om du snur det litt opp ned, kan du tenke deg hvordan det hadde gått hvis USA var tre ganger mindre enn Japan, og Japan hadde atombomba og ikke USA. Tror du USA hadde prøvd i det hele tatt å få kontroll over Japan da?

En annen umiddelbar sammeligning du kan gjøre: Kina har muligens verdens største krigsflåte i disse dager. Og er tallmessig over femti ganger større enn Taiwan. Likevel har de ikke klart eller turt å okkupere Taiwan de 80 siste åra.

Det er neppe sikkert at Ukraina blir overlegne i lufta bare man har noen F16 fly. På havet er det som allerede nevnt helt utelukket at Ukraina kommer til å ha noe som helst sjanse. Da er det bare land-styrkene som kan utgjøre en forskjell.

På det korteste er det såvidt 7,5 km med landegrense som kobler Krim og Ukraina sammen. Det ville vært totalt suicidalt å prøve å rykke frem over disse strekkene. Husk også at Russland har fått nesten ti år på seg til å bygge opp forsvarsverk, luftvern o.l. for å forberede seg for en potensiell invasjon.

Det bør være klart for alle at ingen fornuftig leder for Ukrainas forsvar ville betalt en slik fatal blodpris for et statistisk umulig angrep mot Krim. Verv deg gjerne til en spesialstyrke som ønsker å frigjøre Ukraina, og nyt gjerne Ukrainas propaganda om at Krim skal tilbake til Ukraina, men det kommer bare ikke til å skje.

For å gjøre det helt klart, så støtter jeg Ukraina, mer enn du sikker tror. Men man må likevel ha et realistisk på krigen slik den er, og her er det ganske åpenlyst at Ukraina ikke kan og derfor heller ikke kommer til å prøve å ta tilbake Krim med militærmakt.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er det Ukraina selv som bestemmer. Om dem finner ut at det valget ikke er mulig for dem, så får vi støtte dem i den avgjørelsen. Om dem ønsker å kjempe til Krim blir deres, uansett hva det koster, så skal dem støttes i den også.
Vis hele sitatet...
Samme svar som gjelder for deg. Det er helt urealistisk for Ukraina å gjenerobre Krim. Jeg bestemmer ingenting, utenom at jeg vet at de som bestemmer i Ukraina kommer til å forholde seg til det realistiske mulighetene de har. Og det er bra.
Sist endret av KrølleBølleBrur; 11. september 2023 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.