View Single Post
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Det er interessant akuratt dette med Krim.

Selv om Russland annekterte dette ulovlig fra Ukraina, er jeg ikke 100% sikker på om jeg støtter at Krim bør gis tilbake til Ukraina. Fordi det er som mange har påpekt før, bare en symbolsk gave som ble gitt til den Ukrainske administrasjonen. Noe som ble gjort i en tid der man ikke så for seg at dette kunne bringe problemer i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Vel hele verden bortsett fra en håndfull diktaturer anerkjenner Krim som en del av Ukraina. Som du selv påpeker er anneksjonen av Krim ulovlig i folkeretten, og om russerne taper krigen er det helt naturlig at Krim igjen blir en del av Ukraina.

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Om Krim i teorien skulle bli levert tilbake til Ukraina en gang i fremtiden, ville dette garantert blitt et fremtidig problem når en krigslysten russer kommer på toppen igjen i den russiske stat.
Vis hele sitatet...
Jeg antar Ukraina vil bli Nato medlem ganske kjapt etter krigen. Lenge før russerne har bygd opp igjen forsvaret. Tror sjansen for at russerne ønsker en krig mot Nato er minimale. Vi kan uansett ikke la frykt stoppe oss fra å gjøre det riktige. For om vi ikke stopper russerne nå, hvor ender det? Warzavapakt-landene som russisk buffersone? Kanskje ønsker russland en sammenhengende landvei helt til portugals vestkyst og atlanterhavet?

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Dette, kombinert med den sannsynlige forfølgelsen som russerne i Krim vil oppleve, gjør at jeg personlig synes at det ikke er verdt for Ukraina å prøve å gjenerobre Krim, spesielt om man tenker på hvor mye menneskeliv som kommer til å gå tapt i gjenerobringen.
Vis hele sitatet...
Hva er dette for noe? Vi ser ukentlig hvem av partene det er som begår krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten. Det er det Russland som står for. Det er Russland som bedriver etnisk rensning, det er Russland som ønsker å gruse Ukrainas kultur, deres språk og som henretter og voldtar sivile. Dette er godt og grundig dokumentert i over et og et halvt år nå. Her er du faktisk nødt å la tvilen komme den uskyldige part til gode. Det blir fullstendig feil av deg å anta at Ukraina vil gå etter sivile på Krim.

Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Helt ærlig så tror jeg at den beste løsningen ville vært om Krim en uavhengig stat, noe likt som Kosovo er i dag. Akkurat nå er ingen av siden til å stole på når det gjelder behandling av befolkningen, og hverken Ukraina eller Russland er interessert i å la motparten sin holde på makten her.

I en ideell verden ville Krim blitt et bindende ledd for kameratskap og likhet mellom Russere og Ukrainere, som for øyeblikket nå har stygt avskårede broer imellom hverandre.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig så er Krim en del av Ukraina. Ferdig med det. Om Ukraina vil kjempe for å befri Krim og klarer det skal de selvsagt få gjøre hva de vil, men det har ikke vært noen signaler om at Ukraina ønsker å gjøre Krim til en selvstendig stat. Og er det beboere på Krim som ikke ønsker å være en del av Ukraina etter krigen, så får de nesten bare flytte til russland.
Sist endret av _abc_; 11. september 2023 kl. 16:42.