View Single Post
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Det er interessant akuratt dette med Krim.

Selv om Russland annekterte dette ulovlig fra Ukraina, er jeg ikke 100% sikker på om jeg støtter at Krim bør gis tilbake til Ukraina. Fordi det er som mange har påpekt før, bare en symbolsk gave som ble gitt til den Ukrainske administrasjonen. Noe som ble gjort i en tid der man ikke så for seg at dette kunne bringe problemer i fremtiden.

Om Krim i teorien skulle bli levert tilbake til Ukraina en gang i fremtiden, ville dette garantert blitt et fremtidig problem når en krigslysten russer kommer på toppen igjen i den russiske stat.

Dette, kombinert med den sannsynlige forfølgelsen som russerne i Krim vil oppleve, gjør at jeg personlig synes at det ikke er verdt for Ukraina å prøve å gjenerobre Krim, spesielt om man tenker på hvor mye menneskeliv som kommer til å gå tapt i gjenerobringen. Om det derimot blir et attentat eller regjeringsskifte i Russland, og man hadde fått verdens mest liberale og anti-krig leder som finnes, og Russland frivillig hadde gitt Krim tilbake, hadde jo dette vært greit nok.

Helt ærlig så tror jeg at den beste løsningen ville vært om Krim en uavhengig stat, noe likt som Kosovo er i dag. Akkurat nå er ingen av siden til å stole på når det gjelder behandling av befolkningen, og hverken Ukraina eller Russland er interessert i å la motparten sin holde på makten her.

I en ideell verden ville Krim blitt et bindende ledd for kameratskap og likhet mellom Russere og Ukrainere, som for øyeblikket nå har stygt avskårede broer imellom hverandre.

Det er uansett helt urealistisk at Ukraina klarer å gjenerobre Krim på egen hånd, og slik som det er nå er det tvilsomt at NATO hadde bidratt for at Ukraina hadde fortsatt gjenerobring av territorie inn til Krim. Det må isåfall ende opp med et totalt anarki på tvers av landet før det er noe som helst reell sjanse for å gjenerobe krim med militærmakt.
Vis hele sitatet...
Er også usikker på hva som er den beste løsningen på Krim. Russerne har flyttet mange russere inn på øya, og drept/fordrevet mange av de lokale. Om Ukraina invaderer vil det mest sannsynlig føre til lokal motstand fra de sivile. Tvangsflytting av innflyttere vil føre til mye menneskelig lidelser, mens å la dem bli, vil føre at Krim alltid vil ha en stor pro-russisk befolkning.

Om man velger å gjøre dem til en egen stat, så føler jeg at det bare kommer til å føre til at de blir en Russisk slave, eller at de integreres i NATO. Om de blir med i NATO kan de like så godt bli en del av Ukraina igjen. Begge situasjonene er uønsket for stabilitet.