View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men ja! Når det kommer til lovverket innen kinaputter/leketøy så må jeg si meg litt usikker der. Forskriften om pyrotekniske artikler kan muligens være relevant for deg. Kan være anbefalt å google litt ift f.eks slike man finner på kransekaker og hva som skiller dem ifra fyrverkeri og pyro f.eks.

Litt praktiske lurerier må vel være innafor det. Har både blitt megget og megget. Skrev kort om elektro ettersom tydeligvis alle på freakforum er elektriker plutselig, mens jeg både har erfaring fra laboratorie som laborant (snakket endel med biologer, virologer og allmen leger) og elektriker. Jobber først og fremst som formann innenfor elektro nå. Mye synsing her syntes jeg.

Somregel så er det ingen problem å få litt 230/16A i seg såfremt det ikke er en gjennomgang. Gjennomgang kan føre til arytmier på hjertet og i værste tilfelle hjerteflimmer og hjertedød. Sist FSE kurs jeg var igjennom i begynnelsen av i år, ble det nevnt at det ikke lenger er nødvendig med overvåkning på sykehus såfremt urin og EKG er ok.

Kan være uheldig med lokal sene/nerveskade uten gjennomgang. Men er et godt kjent fenomen å dra fingrene over en leder raskt om man er usikker på om kabelen er spenningsatt (ikke at dette er en praksis jeg hadde anbefalt NOEN).
Vis hele sitatet...
Haha takk! Har lest igjennom men det jeg sliter med å forstå er om de jeg linket til inneholder krutt eller om de er bygget på samme måte som de som er pakket inn i «rizzla papir»

Med med gjennomgang menes å få strømmen sendt fra takpunkt, gjennom deg selv og inn i et annet menneske er det ikke?

Sitat av IW2022 Vis innlegg
https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...013-10-03-1199

Forskriften om pyrotekniske artikler
Vis hele sitatet...

Har lest igjennom den, men spesifikt de jeg linket til i første post så står det jo ikke om de inneholder krutt eller om de er laget på samme måte som de som selges på boder til barn under 17 mai etc

Hadde dog vært noe tøft om de inneholdt nitroglyserin! Haha

Også lest litt på dsb sine egne sider men ble ikke mye klokere enn at det nesten virker som det er totalforbud på alt for privatpersoner
Sist endret av 420master; 21. august 2023 kl. 18:09.