View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så du tenker at om noen ytrer ønske om å forandre noe så skal det kun skje dersom de først har utarbeidet en hel plan for akkurat hvordan endringene skal skje, hvem som skal påse at endringene skjer og hvordan de skal implementeres? Hva er det for menings-kastrering? Gjør du det selv før du ytrer deg om en sak? Fintenker helt til du har en helt "nøkkelferdig" plan?

Men jeg skal tegne og forklare til deg hvorfor jeg ordla meg sånn. Først og fremst fordi jeg ikke er jurist og mangler kunnskapen. Men den kunnskapen er det mange som har og som kunne bidratt med. Så det er ikke noe problem.

Grunnen er også at jeg tenker det kunne vært vesentlig å få innspill til hvordan noe slikt kunne blitt gjennomført i praksis. Og også fallgruver. Jeg var ikke veldig hypp på definitive avvisninger slik den du kom med basert på at det ikke eksisterer. Jeg vet jo for pokker at det eksisterer slike verktøy, det er jo derfor jeg ønsker en debatt rundt det.
Vis hele sitatet...
Tror ikke noen forventer at du skal legge frem en konkret plan til hvordan du ønsker endringen. Men det hadde vært fint med et forslag i prinsippet. Du ønsker endringer og at en ny makt (eller domstolene) skal kunne kaste ut folkevalgte politikere fra Stortinget.

Hvem skal så dette være? Hvem skal bestemme hvem dette skal være? Hva skjer dersom disse begår lov- eller retningslinjebrudd? Og ikke minst; hvordan bevare demokratiet når man plutselig putter inn en eller flere mennesker som kan bestemme at folkevalgte ikke skal være folkevalgte lenger?

Det er ikke mye forlangt å kreve svar på, i det minste noen refleksjoner rundt hvordan du ser for det dette.