View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvorfor så nedlatende?

At vi ikke har verktøy idag for å fjerne kriminelle politikere betyr jo ikke at det er umulig å konstruere slike verktøy.

Det kunne vært en egen domstol for kjeltringene på stortinget. Hvem som skulle vært i den domstolen er ikke opp til meg å avgjøre. Eller saken kunne vært behandlet i et uavhengig organ.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi er ganske fundamentalt uenige i hva et denokrati er. Jeg ønsker ikke noen domstol som skal kunne overprøve velgerne i hvem som skal sitte i nasjonalforsamlingen.

Vi må nesten tenke litt lengre enn dagens situasjon når vi lager et styresett. Hva hvis det var ulovlig å være homo? Hva hvis staten førte en utrydningspolitikk mot en folkegruppe og det var kriminelt å hindre det? Er det fortsatt greit at vi har en regel om at kriminelle ikke kan være folkevalgt, og en egen domstol som skal bestemme det? Eller det greit at et parti stiller til valg med en liste med navn, og så bytter dem ut etter egen vurdering etter at de er valgt inn?

"Ikke opp til meg å avgjøre" er en interessant holdning når det er spørsmål om hvordan demokratiet skal fungere. Det burde vel per deg være opp til deg og andre velgere å bestemne der. Og siden du er så tydelig på at du vil ha et organ som kan overprøve folket i hvem som skal være folkevalgt, så blir det litt lettvindt å ikke svare på det og peke på et "uavhenhig organ". Det er vel ingen i landet som er uavhengige i det spørsmålet.
Sist endret av *pi; 24. juli 2023 kl. 13:43.