View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvis det hadde vært et særskilt uavhengig organ, så har du klart rett

Men det er jo ikke SE selv med et mildt tolerant blikk

Nettopp for å få et skikkelig organ så må SE begraves
Vis hele sitatet...
Hva ligger bak påstanden din om at de ikke er et særskilt uavhengig organ, og hva burde vært annerledes? Burde de være styrt av noen andre enn Riksadvokaten?

Sitat av 420master Vis innlegg
Enig meg deg, men det her er en tankegang jeg aldri har skjønt meg noe på. Bare fordi vi kan legge ned noe, er det ingen som noengang har sagt vi ikke skal ha et slags kontrollorgan. Men må de være Politi? Man ser det gang på gang at dette er en gutteklubb som er der mer for å beskytte politifolk enn befolkningen
Vis hele sitatet...
Godt poeng, kanskje det var en feilslutning av meg. Slik jeg leser listen av ansatte hos Spesialenheten av politisaker så er de fleste jurister. I tillegg til sine egne jurister har de også seks uavhengige advokater på verv. Disse verves fra næringslivet for fire år av gangen, og skal sørge for uavhengighet og regelmessig utskiftning.

I tillegg har de en del etterforskere, flere med bakgrunn fra politiet. Hvorvidt de være politi vet jeg ikke, men jeg tipper at hvis man vil ansatte folk som skal jobbe som etterforskere og har kompetanse innen moderne etterforskningsmetoder, så er det fort folk med utdannelse fra Politihøgskolen som kvalifiserer i Norge.

Sitat av Lyd-Same Vis innlegg

Jeg tror at vi ville vært tjent med å legge ned hele spesialenheten, erstatte den med "Den sivile" spesialenheten for politisaker slik at mennesker som har bakgrunn i Politi ikke for lov å jobbe der, da begynner det å ligne et fungerende demokrati.

Jeg skjønner at Ola Hvemsomhelst kan ikke jobbe der, det må være spesialiserte utdanninger, hvilke utdanninger? det vet jeg ikke, men jeg vet at det må være 100% sivile mennesker der.
Vis hele sitatet...
Ikke en dum tanke! Men jeg er også usikker på hvor man får tak i etterforskere som ikke har politiutdanning, og jeg frykter kanskje at det ikke er så bærekraftig hvis man oppretter en egen studieretning for dette: ingen gidder å studere til en jobb som ansetter maks førti personer.

Jeg tror personlig ikke det er så himla farlig om folk med utdanning fra Politihøgskolen jobber som etterforskere som etterforsker politiet. Juristene og advokatene er jo uansett sivile, og det er jo de som forvalter loven.