View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvem er det som hevder at Spesialenheten for politisaker ikke har livets rett?

Jeg tror ikke vi er tjent med å legge ned Spesialenheten for politisaker. Uten et særskilt, uavhengig organ for etterforskning av anmeldelser mot offentlige tjenestemenn er det bare politiet igjen, og det er svært uheldig om det bare er politiet som kan etterforske anmeldelser mot ansatte i politi- og påtalemyndigheten.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er absolutt ikke tjent med det.
Men, jeg søkte opp en stillingsannonse for å se hvem de ansetter.

Sitat av https://karrierestart.no/ledig-stilling/439805
Kvalifikasjoner

Politiutdanning eller annen relevant høyere utdanning
Kunnskap om oppbygging og iretteføring av straffesaker
Erfaring med analyse- og dataverktøy
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva som er annen relevant høyere utdanning, sivile utdanningsløp?

Vet ikke, men at en i de aller fleste tilfeller må ha bakgrunn som Politi for å få jobb der, det har jeg ikke problemer med å tro.

Jeg tror at vi ville vært tjent med å legge ned hele spesialenheten, erstatte den med "Den sivile" spesialenheten for politisaker slik at mennesker som har bakgrunn i Politi ikke for lov å jobbe der, da begynner det å ligne et fungerende demokrati.

Jeg skjønner at Ola Hvemsomhelst kan ikke jobbe der, det må være spesialiserte utdanninger, hvilke utdanninger? det vet jeg ikke, men jeg vet at det må være 100% sivile mennesker der.

Slik at det faktisk er opp til oss vanlige mennesker å sette streken iforhold til hvor langt Politiet kan tøye den, Politi jobber tross alt i en gråsone og de må ha litt slingringsmonn iforhold til lovverket, men at de selv skal få lov å være med å bestemme hvor stor denne slingringsmonnen skal være? nei.