View Single Post
Først og fremst. Jeg har ikke noe i mot Pride, syntes bare det er en interessant debatt. Personlig har jeg lite investert.

Jeg støtter også stemmen din i debatten Expialidocious og er enig i mye av det du skriver. Jeg tar ikke hele din eller Robhol sitt motsvar til posten min videre punkt for punkt da tråden har beveget seg litt videre. Det var gode tilsvar. Men jeg starter her.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Takk for ærligheten, jeg føler man her har slått to fluer i en smekk: På den ene siden innrømmes det at homofile og transseksuelle ikke har det godt, til og med her i Norge. Og folk tror oppriktig at man kan påvirkes til å endre kjønnsidentitet.

Men om det er tilfellet, hvordan ble de første homofile og transkjønnede til?
Vis hele sitatet...

Syntes denne artikkelen fra VG her om dagen var ganske interessante.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...e-gjoere-dette

På ungdomsskolen er han en ambisiøs elev, med hår som rekker ned til skuldrene, inspirert av metalmusikk. Han største interesser er astrofysikk og verdensrommet. Slik han husker det, var de andre guttene opptatt av fotball og hip hop. Selv foretrakk han å se gamle svart-hvitt filmer på TV.

Er du homo? Både gutter og jenter spør. Han kan aldri bli en ekte mann eller få seg kjæreste, sier de flere ganger, ifølge Aleksander.
Vis hele sitatet...
Han forteller at mobbing og utenforskap fikk ham til å begynne med medisiner for å bli til en kvinne. Mobbingen kunne ledet Aleksander til en god psykolog. Eller han kunne blitt deprimert, og det ble han også.
Vis hele sitatet...
Men utenforskapet leder ham til noe enda mer uvanlig: Aleksander begynner å lese innlegg på et internettforum for transpersoner. Han skriver et innlegg om at han hater sin egen kropp og får til svar at han definitivt høres ut som en transperson. Fra en annen får han vite at det finnes en måte å bli kvinne på, selv om han ikke er født sånn.
Vis hele sitatet...
En flink psykolog ville avslørt at jeg trengte hjelp med traumer og PTSD – ikke kjønnsinkongruens. Jeg skulle ønske jeg hadde møtt noen som utfordret meg. Da kan det hende at alt det andre ikke hadde skjedd
Vis hele sitatet...
Aleksander sier at han ikke vil transpersoner noe vondt, men at hverken Benestad eller andre bør fortelle unge mennesker at de kan skifte kjønn.
Vis hele sitatet...
Tidligere tok jeg opp argumentet at jeg tror at man kan bli sosialt påvirket til å skifte kjønnsidentitet og her har man et eksempel på akkurat det. I noen tilfeller kan mobbing lede til kjønnsinkongruens og sosiale nettverk (og psykologer) kan plante og videreføre ideen om at man er trans.

Nå er det slik at saken kan ha endt annerledes om Aleksander hadde en vellykket kjønnskorrigerende operasjon. Og en kan vel argumentere for at han aldri var trans i det hele tatt men bare tilfeldigvis fant noe som svarte på problemene hans når han søkte etter det. Men han er en interessant motstemme til de som er utelukkende positive til LGBTQ+ kommunikasjon.


Personlig mener jeg at det har vært en så stor økning i antall folk som er LGBTQ+, som jeg har vanskelig å tro bare forklares av økende samfunnsaksept. Jeg mener at den mest sannsynlige forklaringen er endringen av den sosiale sfæren gjennom sosiale medier og internett (som åpenbart også har en effekt på samfunnsaksept). Jeg har null tvil om at identiteten til (unge) mennesker blir påvirket av internett slik som Aleksander ble. Litt som hvordan unge tenåringsjenter utviklet tourettes symptomer gjennom å se på TikTok. (Ikke tolk dette som en sammenligning av mentale sykdommer og legning, jeg bruker det som et eksempel på sosiale medier sin påvirkningskraft).


Vi ser store økninger i Norden på henvisninger relatert til identitet.





Vi ser en enorm økning i andelen LGBTQ+ mellom generasjonene i USA. Dobbelt så mange Gen Z enn millenials er LGBTQ+





Nå er det slik at flesteparten av disse identifiserer seg som bi men vi ser en dobling av "trans" og en tredobling av "other" mellom ellers ganske like generasjoner. LGBT Identification in U.S. Ticks Up to 7.1%



Tidspunktene dette har skjedd på (tiåret der sosiale medier har virkelig tatt av) og størst endring hos demografiene som er mest eksponert og påvirkelig for sosiale medier syntes jeg underbygger at dette er til en grad bestemt av miljø.


Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg har aldri sett at folk skal ha alt til å være 100% genetisk, bare at det ikke er et valg på noen meningsfull måte.
Vis hele sitatet...
Jeg er også ved oppfattelsen av at LGBTQ+ og legning ikke er noe en har meningsfull kontroll over / kan velge.


Så om det er slik at man kan bli påvirket til å bli LGBTQ gjennom den sosiale sfæren og internett (som jeg personlig tror er sant).

Og det er slik at LGBTQ+ ikke er et meningsfullt valg som unger tar (som er nok sant for mange)

Og det er slik at LGBTQ+ ungdom er mindre tilfreds i livet. (Obs: Ekstremt store spørsmål rundt korrelasjon/kausalitet her, e.g. folk som Aleksander).

Følger det jo ikke da at man burde være kritiske til hva slags informasjon og opplysning unger får om LGBTQ? Spesielt påvirkelige unger i det yngste alderssjiktet?

Men sånn sett så er det kanskje positivt at de får tryggere informasjon om det i regi av skoler og barnehager enn det som kan fort bli til toxic nettsamfunn.


Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror ingen ville valgt å være LGBT hvis man faktisk kunne velge dette fritt, og det er helt klart ofte negativt å komme ut, men ikke fordi det er negativt å være LGBT. "Hell is other people", som kjent, og sånn er det også her. Hvis folk passet sine egne saker og ikke var rasshøl, ville det vært totalt uproblematisk.

Poenget er uansett at det burde være greit - det eneste som er "rart" eller ukult er å legge seg så jævlig opp i hvordan andre lever.
Vis hele sitatet...
Og her lander det. Drittfolka som dømmer og diskriminerer andre for deres legning og hvordan de lever livet sitt. Fuck off. Heldigvis virker det sånn om det har bare vært et par åpenbart homofobiske/diskriminerende stemmer i tråden (ellers, bra jobba mods). Inntrykket mitt er at mange av "motstemmene" (min inkludert) kommer fra et standpunkt for å beskytte barna fra mulig skade i fremtiden.

Men uansett, jeg syntes narrativet rundt Pride virker fundamentalt relativt sunt. Selv om mange skriker høyt om at det ikke er rom for andre meninger så syntes jeg at massemediene snakker ganske høyt om de mest kontroversielle sidene (e.g. kjønnsoperasjoner for barn og fetisj i toget) og at folk generelt er positive til bevegelsen.