View Single Post
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
alu: hvis egoet mitt blir spesielt større nå så er det ikke plass til andre her!

Nå svarer jeg for problemstillingen for hvor moderatorer, eller brukere er byttet ut med AIer hvis mening er å konstruere innlegg av input fra første innlegg, og begrensningen er hvor vi er og ikke hvor vi eventuelt skal. Vel hvis man fiktivt skulle sett for seg en AI inne i freak, så er ikke det i prinsippet noe som ikke er mulig å få til. I svært mange av våre fora er det veldig mange spørsmål som allerede er besvart opp og i mente allerede tidligere, hvis man har trener opp en modell for vår kunnskapsbase så vil det absolutt vært mulig å kunne få den til å kunne besvare en hel mengde av de trådene som opptrer som rene spørsmål. Jeg har i relativt lang dybde eksperimentert en del med AI-generert innhold og det ser absolutt ikke ut som om det skulle være en umulighet å få til basert på allerede eksisternde menneskelig innsikt. Det vil dog på nåværende tidspunkt oppstå problemer og hallusinasjoner fra AIen i det øyeblikket det stilles spørsmål utenfor den eksisterende modellen.

Dagens AIer er svært kreative med sitt output, innenfor de rammene som eksisterer fra før. Hvis vi later som at modellen i seg selv er det ekspanderende universet, så er AIens kreativitet låst innenfor dette universet.

Hvilket leder meg til å tenke dit at vi kunne gjerne fått en AI til å besvare det som allerede er besvart, men i det øyeblikket spørsmålet stilles utenfor modellen så vil ikke svaret være genuint eller korrekt.

Hvis man tenker i retningen av fysikk og kosmologi så har vi en god del modeller om hva som har skjedd, og hva som kommer til å skje videre, vi har også en hel del beskrivelser av interaksjonene av de fundamentale kreftene som vi har oppdaget. Hvis man dog begynner å forsøke å dykke videre ned i det så støter man kjapt på kunnskap som menneskeheten ikke besitter og da begynner AIen å repetere påstander innenfor den kunnskapen som vi allerede besitter eller begynner å si ting som rett og slett er beviselig feil, og kan ikke skape nytt innhold fra intet. De later til å foreløpig være begrenset innenfor en viss omkrets av kunnskap. Vi kan muligens (og det er tilsynelatende allerede et par eksempler på dette), hvor vi kan bruke AIer til å kombinere områder av kunnskap og kunne se sammenkoblinger mellom de som vi ikke tidligere har sett eller forstått.

Som å fungere som en type alternativ support til alle de som spørsmål om effekter på kjente drugs eller de som har tatt for meget, eller svare på hvordan få katta ut av pipa, ja det er absolutt mulig. Finner den ut av universets underliggende spørsmål og kommer opp med nye filosofiske eller vitenskapelige modeller eller nyskapende argumenter i diskusjoner? Svært tvilsomt.

Men det er jo for så vidt ikke spesielt til forskjell fra verken forumet eller det gjennomsnittlige menneske for øvrig!
Sist endret av m0b; 14. mai 2023 kl. 04:14.