View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns noen fine generelle prinsipper for "adhd medisiner" (-strattera) er litt som følger:

1) holde doseringer heller store enkeltvise og effektive enn å måtte redosere. En riktig dosering bør vare ut dagen og likevel la deg sove normalt
2) aduvanz og attentin er de beste typene for funksjonalitet på skole og jobb jeg har prøvd
3) aldri ta for sent på dagen, les halveringstid, pass på det samme for kaffe, du *skal* optimalt sett sove slik at du er blir uthvilt hver dag
4) aldri putt i nesa, dette er medisinen din, du ødelegger den funksjonaliserende effekten ved å gjøre det
5) får du sirkulasjons problemer er du i for dårlig kardiovaskulær form/annet forhold til hvilepuls/dosering etc
6) prøv å bruk effekten til det som den skal avhjelpe mot, dvs ikke rus deg på den for å sitte oppe om natta når du egentlig trenger å bruke den til studiene på dagtid
7) mer enn bare riktig dosering hver dag, bør man vurdere helt "av" dager. Hvis man ikke egentlig restituerer seg perfekt mens man bruker vil man oppleve en nedtur etter jevn bruk der man slutter avhengig av dose og også mat/trening/hvile, der er de fleste av oss
8) det er som pi har sagt i mange tråder et terapeutisk vindu, dvs rett dosering
Medisinen blir ikke nødvendigvis bedre av hverken for lav eller for høy, den må treffe rett og så må man være ærlig med seg selv

9) magen liker nok ikke egentlig adhd medisiner, et litt underlig på siden argument, så pass på det du spiser på tom mage av medikamenter, de kan gjøre deg kvalm

10) du kan oppleve senket blodtrykk og svakere sirkulasjon når effekten er gått ned eller er i ferd med å elimineres

11) vær forsiktig med å gi medisinene dine til andre, det er potensiale som du ikke skal leke med

12). Hvis man biter tenner av attentin/aduvanz opplever jeg det som et tegn på litt for høy dosering og eller/generell nedsatthet
Sist endret av meaculpaUIO; 2. mai 2023 kl. 00:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.