View Single Post
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Men har du noen konkrete planer videre for hvordan dette skal opp og frem, for å unngå at det gjemmes og glemmes? Eller er det her du kjemper kampen?
Vis hele sitatet...
Heldigvis ikke hverken jeg eller du som skal avgjøre denne saken. Det er i første instans spesialenheten som tar ut tiltale, evt. kan andre også ta ut tiltale om det kommer flere anmeldelser på de involverte politifolk. Og til sist er det jo domstolen som dømmer. Hva angår manglende skikkethet til å stå i jobben er det vel også flere som kan ta tak i dette. Både nærmeste sjefer, regionpolitimester, og til sist justisminister om jeg ikke tar feil.

Jeg kjemper ingen kamp, til det er jeg for gammel og for trøtt men jeg kan i det minste skrive av meg noe av frustrasjonen og oppgittheten her. Og det er jo noe.

Det viktigste er jo at denne saken får alvorlige og merkbare konsekvenser for de involverte. Både fordi allmuen ikke kan akseptere at politi utfører grove voldshandlinger. Men også fordi det handler om vår allmenne rettsoppfatning og til syvende og sist tilliten til de i uniform.

Skjer det ingenting utover det som er kommet frem sålangt så får en jo håpe på en grasrotaksjon, fakkeltog, demo eller kjempetrykk på sosiale medier slik at makta innser at noe må gjøres. Men dette er ikke mer min kamp enn det er din kamp eller vår felles kamp. Det koker ned til at vi ikke kan akseptere grov vold fra tjenestemenn og falske anmeldelser og forspilling av bevis. Det rokker faktisk ved rettssikkerheten til oss alle.