View Single Post
Sitat av sentinel Vis innlegg
Det eneste smarte alternative er å være ærlig med din nye lege.

Sobril skal i utgangspunktet forskrives med minste effektive dose over kortest mulig tid. Sobril vil ikke hjelpe deg langsiktig, ettersom bruk over lengre tid vil faktisk gjøre deg MERE angstfull og urolig. Det og i det hele tatt vurdere å lyve til legen din for å få B-preparater syntes jeg er en veldig naiv og egentlig dårlig vurdert tankegang. Lengen din vet ofte best og har kompetansen for å dekke det. Er du usikker om en plan eller behandling så få en "second opinion" av en annen lege. Jeg håper du leser dette og revurderer valget ditt.
Vis hele sitatet...
Enig, vær ærlig med legen.

Benzo er på mange måter en magisk pille, og brukt som foreskrevet med en notis bak øret om at det er vanedannende medisiner kan den virkelig hjelpe folk ut av angst helvete. Også over tid. Men sjeldent medisiner alene hjelper folk ut av angsten. Eksponeringsterapi og evt. samtaleterapi er jo selve nøkkelen til å leve bra med angst. Medisiner er bare en del av av verktøyet som gjør det mulig.

Dog er det forskjellige årsaker til angst og det er forskjellige typer angst. Noe kan relativt enkelt behandles, andre typer der angst har underliggende årsaker kan ta lengre tid og der forsvinner kanskje angsten helt.

Jeg har både egne positive erfaringer med sobril ol og kjenner flere som har fått bedre liv ved hjelp av medisiner. Og det handler om bruken. En tar ikke en pille hver gang en sliter. For da går det raskt galt og bruk blir misbruk. En tar en pille der en virkelig må og kun da. Og en stopper ikke opp ved medisinering men forsøker å møte frykten og øke sitt toleransevindu uten piller.

En pille i ny og ne fjerner ikke angsten, men det kan være løsningen som gjør at det blir enklere å leve med angsten og likevel ha et ok liv der en kan delta sosialt. Og bruk betyr ikke misbruk.