View Single Post
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
236
Sitat av Tinnie Vis innlegg
Hei.

Er en gutt i starten av 20 årene som har litt å slite med.

Har i 8-10 år slitt med kronisk suicidal og depressiv lidelse. I tillegg til en del andre psykiske lidelselser og diagnoser. Har hatt rekke selvmordsforsøk og mitt første forsøk var jeg rundt 10-12 år. Siden den gang til jeg var 15 år har det vært opphold med forsøk, men siden 15 års alderen har det aksellerert. De siste 4 årene nå har jeg vært innlagt på sykehus for diverse overdose forsøk rundt 15 ganger.

Har de siste 4-5 årene brukt rus og alkohol for å fjerne mine psykiske plager og sliter veldig mye. Har prøvd meg i arbeid maaange ganger men det går bare ikke. Har verken døgnrytme, eller psykisk form til å ha noe arbeid.

Har prøvd masse forskjellig som psykolog samtalebehandling og masse medikamentelle behandlinger som antidepressiva og antipsykotika, uten hell.

Er vel av typen som kan kalles uten form for arveidsevne. Den er svekket omkring 95-100%, som ble godkjent i arbeidsevne vurdering hos NAV nå den 30 mars etter 3-4 år med AAP ytelse. Siden det nå er gjort ny arbeidsevnevurdering som tilsier så svak evne fikk jeg rett til å søke ung ufør, som jeg har slengt inn søknad på.

Fikk brev i dag om 4 måneders saksbehandlingstid på uføresøknaden min.

Har noen vært innom dette før, som vet om det kan være mulig at jeg får svar før dette? En venn av meg mener å ha fått svar og innvilgelse innen bare 2 måneder.

Hvis dere har uføre, hvor lenge måtte dere vente?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk svar omtrent på siste dag, men det kan sikkert skje før.
Du vet du kan få etterbetaling, sant? All tiden du har vært på AAP skulle vært ung ufør, og du kan få etterbetalt for hele denne perioden. Det kan være snakk om noen hundre tusen i ditt tilfelle.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Tok det lang tid før du starta uføreprosessen til du fikk brev om saksbehandlingstid? Jeg var i møtet med nav for 2mnd siden og ble ening om å søke uføretrygd men har ikke hørt noe enda?
Og hva er kravene til ung ufør? Kan man søke det om man har prøvd seg i jobb men ikke fungert? Kan dokumentere sykdom før fylte 26 og relativt langt tilbake noe jeg tolka som er et krav? Samtidig som man søker før fylte 36 eller noe?
Vis hele sitatet...
Du skal i arbeidsevnevurdering(tror de kaller det neurologisk test) før du kan søke, med mindre du får fritak fra dette. Det skal litt til.
Sist endret av Skinny; 3. april 2023 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.