View Single Post
Sitat av Skinny Vis innlegg
Jeg sliter med lavt blodsukker og inntar mye mer sukker enn folk flest, tror jeg. Drikker 1L Fanta hver dag, pluss spiser mye Dumle og Nonstop. Starter alltid dagen med godis, før mat, da blodsukkeret er lavt(~4) når jeg våkner.
Vis hele sitatet...
Det er ikke rart om du har mye lavt blodsukker!
Du har jo i deg kun raske karbohydrater. Altså dem er lettfordøyelig, og går ut i blodbanen din like fort. Når du har for mye sukker i blodet, skiller bukspyttkjertelen ut insulin i blodet, som får fettcellene til å absorbere sukkeret. Bukspyttkjertelen bruker da målestokken hvor mye sukker du har i ett tidspunkt, og skiller ut der etter. Men i og med tarmen ikke slipper ut mere sukker, går da blodet tomt like fort som sukkeret kom. Du må ha i deg trege karbohydrater, eller innta små mengder raske karbohydrater ofte. Hvis du tenker på helsen din, spiser du heller trege karbohydrater. Havregraut er en god start, men andre grove kornprodukter er også bra. Men med det du beskriver her, er noe jeg kaller jojoblodsukker. Blodsukkeret går riktig nok fort opp, men går like fort ned.