View Single Post
Trådstarter
Jeg vet. Og om jeg finner mangler med dette designet skal jeg vurdere det. Men det er ikke nødvendig på denne typen maskiner, det er hverken raske bevegelser, høy driftstid eller høy belastning. Det viktigste er å holde glideflatene rene.

Jeg har bolt i svartstål som er stor nok om jeg absolutt ikke får tak i noe annet, men det blir faktisk noen kilo med spon som må fjernes... Støpejern vil gjøre den jobben litt lettere (om enn møkkete). Og det er bare så riktig på et slikt verktøy. Om jeg hadde vært 3% mer gal enn jeg er ville jeg sikker ha støpt emnene selv, men det er et helvetes stort prosjekt å gå i gang med.


Edit:
Pokker. Jeg begynte å regne litt på vekt og dette blir tungt på alle måter. Bare basen vil veie 11kg, og om alt skal lages fra 70mm bolt blir det fort ti kilo med spon som må bort. Ikke bare er dette mye arbeide, verkstedet kommer til å se ut som en kullgruve før jeg er ferdig.

Så jeg må inngå noen kompromisser om jeg skal ha en sjans til å gjennomføre dette. Om jeg skal ha basen i støpejern (eller stål) må jeg ha firkant bolt av riktig dimensjon. Dette er like lett å finne som reve-egg og hønsetenner, men jeg har ikke gitt opp helt enda.

Plan B er vanlig svartstål, evt med foringer i enten støpejern eller messing. Problemet er at det fremdeles blir en tung maskin, jeg har dårlig rygg og jeg har ikke plass til å ha den stående fremme hele tiden.
Plan C er aluminium (med foringer). Det gir lavere vekt og enklere maskinering, men også lavere stivhet. Det åpner også for støpte emner, selv om jeg er usikker på hvor formstabil en kan få hjemmestøpt alumulium.
Sist endret av Fulmen; 29. mars 2023 kl. 12:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.