View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Så dersom jeg kjører en el sparkesykkel i en nedoverbakke og bremsene ryker så jeg krasjer i en bil som står parkert. Må jeg ikke betale en eneste krone?

Det er jo ikke min feil om bremsene ryker såfremt det ikke har skjedd pga. manglende vedlikehold etc.
Vis hele sitatet...
Om bremsene ryker er det sannsynligvis pga manglende vedlikehold. Dersom det skulle være teknisk svikt som du ikke kan klandres for, så blir produsenten av sparkesykkelen ansvarlig for skadene. Men da etter et annet ansvarsgrunnlag, og man må sannsynligvis i retten. Så det er klart smartere å være forsikret.

Kommentaren min var ment mer mot de tilfeller hvor en annen trafikkant er ansvarlig for skaden.

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hvis alle har forsikringene i orden, ja.

Kjører du en bil uten forsikring, og du blir meid ned vil du fortsatt få problemer.
Vis hele sitatet...
Ja man bryter loven og vil få konsekvenser for det. Men man blir ikke ilagt erstatningsansvar for skader man ikke kan bebreides for. Da blir fører av bilen som har skyld i ulykken sitt forsikringsselskap ansvarlig.
Sist endret av iColdman; 9. mars 2023 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.