View Single Post
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det et klart samene har blitt rasert av den Norske stat oppigjennom tidene men jeg synes Fosen saken er en merkelig greie.

I følge folk som har brukt området i lang tid har det aldri vært noe reinbeite i området.

Så hvorfor er dette en prinsippsak for de?

Så har jeg en helt ubeviselig historie, noe en kollega fortalte meg, jeg prøvde å google litt men fant ikke noe særlig om det.

Kollegaen min har en onkel som er grunneier. Det høres ut som ei chill greie, men du har mye ansvar som grunneier, og funker du opp så kommer staten og tar deg. Alt fra "unødvendig" bruk av kjøretøy etc, det er strenge regler til og med i situasjoner som krever maskineri som hogst eller jakt (prøv å dra med deg en hjort på er par hundre kilo for egen maskin).

Hvert år så kommer rein på hans grunn, og han får ikke lov å gjøre noe som helst med det.

Hva er så ille med litt rein tenkte nå jeg, og kollegaen min kunne forklare: Reinen røyter, veldig mye. Dette legger seg som et teppe på bakken og gjør at andre beitedyr ikke vil spise, så da må onkelen kjøpe fôring til dyra som koster skjorta.

Det andre er, og dette gjelder jo ikke alle, men slik lovene er satt opp så slipper de få idiotene unna med det: bruk av kjøretøy, snøskuter og 4-hjulingrer brukes som underholdning i marka hans og gjør store ødeleggelser hvert år.

Samene fortjener mye fra den Norske stat, men det burde også få konsekvenser for de når de selv misbruker tilliten de har fått på visse områder.
Vis hele sitatet...
hvor skal jeg starte? Du er klar over at samer ikke er en homogen masse? De er som deg og meg, individer. De fleste er lovlydige, akkurat som de fleste nordmenn er det. Kanskje er det du sier sant, kanskje er det vas. Det gjelder uansett ikke alle samer.

Dessuten. Fosensaken er pågående brudd på menneskerettigheter. At noen samer kanskje bruker kjøretøy galt kan straffes med bot, og ikke ved stjeling av samenes menneskerettigheter og lovfestede rett til kulturutøvelse.
Sist endret av _abc_; 5. mars 2023 kl. 21:06.