View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Javel? Ingen av samene jeg kjenner har noen sinne sagt de ikke er norske. Er du sikker på at du ikke har skapt en en tolkning her?

Uansett hva de måtte føle seg som gir det jo ikke staten rett til å begå brudd på menneskerettigheter. Det er jo der saken står. Og vi kan faktisk ikke se denne saken uten at vi og husker statens fornorskningprosses hvor de faktisk tok språket fra samene. Norge er forpliktet via internasjonale konvensjoner til å gi samene særskilt rettsvern og kulturutøvelse.
Vis hele sitatet...
Dersom du kjenner mange samer, så vet du like godt som meg at de ikke erkjenner tilhørighet til den norske stat. De var, er, og forblir et urfolk i norden hvor landegrenser er uvesentlig (Sápmi). Dette er ingen hets mot denne folkegruppen, bare enkle fakta. De har ufattelige store områder i nordområdene å boltre seg i. Har store eiendommer, har majoritet med språket sitt noen steder. Ingen må si at vi har tatt språket fra dem. De har også anledning til å sperre landområder fra den øvrige befolkningen (eksempler her kan være molteplukking, jakt og fiske for andre enn dem selv). Byer, tettsteder og veiskilt har samiske navn. De har eget sameting, selvrådighet og alle rettigheter til å gjøre som de vil. Har store økonomiske fordeler fra staten som du og jeg bare kan drømme om. De vet at de kan klage til regjering og storting som igjen ligger seg flat for alle ønsker. Så får de selvfølgelig gjennomslag for det som skjer i Fosen også. Hva er problemet blant samene? Hva klager de egentlig over? Blir de forfulgt? NEI. De blir respektert i mente over, og i mente under. De har det bedre på alle måter enn de fleste andre her i landet. Det er ikke snakk om brudd på menneskerettigheter - snarere tvert i mot. De utrykker seg på en måte som det vi på godt norsk kaller for klaging og syting. "Mye vil ha mer" som det blir sagt. Vi andre står med hatten i hånden, og tør ikke si ett negativt ord uten at det blir kalt for samehets. Snakker meg om hvem som blir undertrykt!