View Single Post
Jeg er heller ikke biolog, så vi stiller vel likt der. Men fagfolk er generelt veldig enige om at dette er komplisert. Lenkene var bare de første jeg fant med søket "biologists on gender". Om du faktisk er interessert i å lære mer er nettet proppfullt av info.

Artikkel 4 bekrefter ikke det du skrev: "a classification, generally as male or female, ... from the chromosomal complement generally XX for female and XY for male]." (min utheving).

Altså, normalt sett stemmer dette, men det er unntak. Fordi det er komplisert. Man kan fint danne mannlige kjønnsorganer og fysiologi med kun XX-gener. Og motsatt.

https://cihr-irsc.gc.ca/e/47830.html

"Sex refers to a set of biological attributes in humans and animals. It is primarily associated with physical and physiological features including chromosomes, gene expression, hormone levels and function, and reproductive/sexual anatomy. Sex is usually categorized as female or male but there is variation in the biological attributes that comprise sex and how those attributes are expressed."

Dette er samme definisjon som WHO bruker. Er det konsensus nok?
Sist endret av Fulmen; 14. februar 2023 kl. 19:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.