View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke om du prøver å være morsom nå, men det er jo nettopp det at hvite ikke er en minoritet som gjør hele rasisme greia ganske skjevfordelt. Er det så vanskelig å fatte?

Så nei, ikke "selv om.." for det er nettopp kriteriet.
Vis hele sitatet...
Hvite er ikke en minoritet i Norge nei, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det. Synd at det også er så vanskelig å fatte.

Sitat av robhol Vis innlegg
Mye av ett av innleggene mine ble brukt på å prøve å forklare hvorfor svaret er "omtrent, ja". Det er ganske unødvendig å prøve å omformulere det som en stråmannbefengt punchline, men hvis man først skal tenke på det som en, så er den likevel nær blink.

Sjokk: ja, hvis du er hvit i et miljø der hvite er majoriteten, så er det relativt usannsynlig at du har blitt alvorlig diskriminert imot på bakgrunn av hudfarge. Er ikke det faktisk temmelig innlysende? Eventuelt hvorfor ikke?

Empati med en ukjent situasjon er ikke en selvfølge. Det ser man på reaksjonene SJA har fått, og også all synsingen i denne saken. Det har blitt forklart grundig hvorfor man ikke nødvendigvis automatisk innser alle sakens nyanser uten å dele noe tilsvarende livsgrunnlag. Likevel går folk temmelig langt i å forsvare noe ingen andre gidder å prøve på - fordi det altså ikke er mulig å forsvare.

Er noe av dette uklart resonnement, synes du?
Vis hele sitatet...
Robhol... Hva snakker du om? Hvor er stråmannen min og hvor er punchlinen min? Sikker på at det ikke er du som bygger stråmann da? Tenkt på det alternativet? Hvite er en minoritet i Norge ja, men hvite folk kan ha opplevd rasisme for det.
Det finnes hvite folk i andre land enn Norge som ikke er majoriteten. Innad i Norge så har vi også forskjellige miljøer som arbeidsliv eller fritid hvor man i praksis kan være en minoritet som hvit og rasisme er veldig mulig.
Sist endret av knert1; 20. november 2022 kl. 07:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.