View Single Post
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Diskuterte med ei jeg kjenner som er veldig opptatt av at hun ikke er homofob "bare fordi hun ikke støtter dem". Hennes argument er at hun aldri ville ha skadet eller sagt noe stygt til en homofil, at hun både kan respektere dem og være venn med dem. Derimot ville hun ikke ha akseptert det hvis f. eks. broren var homo. Hun er troende. I mine øyne er hun homofob, noe jeg også har sagt til henne. Da blir hun rasende. Er hun homofob i følge deg?
Vis hele sitatet...

Hun er selvsagt homofob, etter vanlig forståelse av ordet. Hun har sikkert ikke en fobi i medisinsk forstand, men hun har ekstremt negative holdninger til homofile.

Hadde hun vært imot f eks at homofile skulle få gifte seg eller adoptere så kunne hun sikkert ved litt mental gymnastikk argumentert for at hun ikke hadde noe imot dem, men mente disse rettighetene ville skadet samfunnet på en eller annen måte. Men hun "støtter dem ikke" generelt? Altså at de skal få være homo? Hun ville ikke ha akseptert det hvis broren var homo, hva betyr det egentlig, skulle hun nekten ham å være homo eller nektet ham å være broren hennes? På hvilken måte ville hun "ikke ha akseptert det" uten å si noe stygt?

Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Du prøver jo faktisk å overbevise noen om at de er et dårligere menneske da
Vis hele sitatet...
Nei, ikke etter hennes definisjon. Hun har sterkt negative holdninger til homofile, som er det homofob betyr, og mener vel at det er en riktig og god holdning.

Tror personlig at selv Hitler så på seg selv som et godt menneske, som gjorde det rette.
Vis hele sitatet...
Sikkert, men han ville kanskje ikke blitt sur om noen beskyldte ham for å være negativ til jøder.

Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Nå kan noen kanskje tenke at argumentene hennes er så svake at diskusjonen er vunnet, men den gang ei, for hun kjører på med slike absurde ting, og stiller spørsmål i stedet for å svare å mine.
Vis hele sitatet...
Sitat av Navle Loe Vis innlegg
Hun er troende.
Vis hele sitatet...
Du har vel svaret der. Hun diskuterer ikke, hun kjemper desperat for å rasjonalisere en holdning hun innerst inne vet er både absurd og uvennlig for å unngå at religionen som definerer meningen med livet hennes rakner.

Dette kommer du ingen vei med.


Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Tolker det mer som redsel for homofile eller for homofili som er overdreven. Ikke nødvendigvis som hat eller avsky.
Vis hele sitatet...
Moralistisk avsky bunner vel stort sett i redsel for ett eller annet.

Sitat av Lyra Vis innlegg
Jeg hadde en diskusjon ang. dette med en kollega, han mente som venninen din at det er noe som velges, og at hvis barna hans 'valgte det' ville de få et vanskeligere liv pga. fordommer.
Vis hele sitatet...
Ja, det sørger jo han for
Sist endret av *pi; 13. november 2022 kl. 10:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.