View Single Post
Hei!

Trenger litt råd av dere frikere

Jeg har en veldig god venn av meg jeg har kjent siden 2015. Hen vokste opp som alkoholiker og bruk av heroin av og til pluss cannabis på toppen i mange år. Vi bodde sammen noen år og for å spare penger, men hen ble ettervert mer og mer paranoid og folkesky, hatefull og dypt deprimert.

Ble til slutt tvangsinnlagt gang på gang og hen fikk diagnosen schizofreni.

Hen var på tvang for 6 mnd siden, og nå er hen oppegående i samtaler på tlf.

Problemet mitt er at jeg er blitt litt små skeptisk. Fot i sommer ble hen tatt bilde av der hen gikk med en tryllestav i hånden på gata. Men folk trodde det har kniv så hen ble henta av purken og sendt hjem.

Hen har aldri vært voldelig mot meg, bare mot seg selv 3 ganger med å kutte seg under armen. Og overdoser med vilje pga stemmer i hodet. Og bare hørte på musikk hele tiden.

Jeg vet at det kan virke stigmatiserende av meg å i det hele tatt lure på om hen kan være farlig mot meg hvis stemmene plutselig skal snu seg i helvette å be hen drepe meg eller skade meg? Tenker jeg helt tragisk nå, eller ville dere konkludert med at dette går helt fint?

Personen har kun rusa og skada seg selv for å prøve å bli kvitt stemmene hele tiden.

Jeg spørte i går om hen hører mye stemmer, så sa hen nei. Hen må gå på faste antipsykotiske medisiner og subuxone daglig. Og jeg opplever bedring. Men er det trygt å la hen komme hit en uke?

Takk for tips, litt rotete formulert men la gå, ha en fortsatt fin kveld!