View Single Post
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
369
Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du indirekte, at det at menn blir dyttet inn i jobber de ikke passer i gjør dem mer suicidale? Det virker litt søkt å anta, siden det jo er ganske mange roller kvinner presses inn i som burde ha samme effekt. Det er dessuten flere kvinner som prøver å ta livet sitt, ifølge statistikken. Det som derimot virker sannsynlig, er at en del arbeidsulykker er kamuflerte selvmord, noe som isåfall øker menns relative selvmordsrate igjen. Men det blir jo spekulasjoner.
Vis hele sitatet...
Ja og dette ser jeg en sammenheng i at det er mindre fokus på å hjelpe menn en kvinner induviduelt for å finne en passende jobb, menn er fortsatt veldig definert av kjønnsroller.
Nå finnes det ikke meg bekjent tall på selvmordsforsøk i Norge. Men er du mann så er det 4 ganger mer sannsynlig at du dør av selvmord en om du er kvinne.

Sitat av *pi Vis innlegg
Trist at du føler deg presset inn i en jobb du ikke passer i. Det er jo ikke formålstjenlig hverken for deg eller samfunnet.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er enig i at kvinner som tar tradisjonelt mannlige roller får mer respekt (selv om det også kan føles litt nedlatende når folk er opprikrig überimponert for at du greier å rygge med henger), mens menn i tradisjonelt feminine roller blir mer latterliggjort. Det henger selvsagt sammen med at det maskuline har høyere status, så vi tar liksom et steg opp ved å bryte mønsteret mens dere tar et steg ned. Men ja, å krysse kjønnsnormer straffer seg mer for menn.
Vis hele sitatet...

Sitat av *pi Vis innlegg
Akkurat virkemidlene for rekruttering i arbeidslivet tror jeg har mer med hva man mener den aktuelle sektoren trenger enn å "hjelpe" søkere av et spesifikt kjønn. Det med fysiske krav er jo spesielt, det er ikke noen kvinneyrker jeg kommer på som har inntakskrav der menn har en biologisk ulempe. Moderat kvotering av menn er vanlig i helse- og utdannningssektoren i alle fall. Dette er yrker der man får bedre tjenester med mangfold, siden man jobber med et mangfold av mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja, hva den aktuelle sektoren trenger er seff viktig, men hva det enkelte individet passer som, er nok mye mer i feminismens favør en å drive å generalisere på kjønn, noen menn er femi, noen damer er maskuline..

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er nettopp konsekvensene for samfunnet som er motivasjonen her, jfr kvotering av menn til helse ig undervisning for å styrke mangfoldet. Politiet er avhengig av legitimitet (så kan man vel diskutere hvor godt de klarer å ivareta det, men det er en annen sak), og da er det ganske avgjørende at de rekrutterer fra et bredt utvalg av befolkningen. Jeg har litt erfaring fra lignende jobber, og det er faktisk mange situasjoner der det er lettere for en kvinne å deeskalere situasjonen, man oppfattes mindre truende. I tillegg til at politiet selvsagt også skal håndere kvinner, ikke bare bolemenn. Så det stemmer ikke helt at det alltid er tryggest å sende inn en muskelbunt. Selv om det av og til trengs også. Man kan diskutere om det da trengs en fysisk test, men vurderingen nå er tydeligvis at fysisk form er viktig for jobben, men ikke viktigere enn et representativt mangfold.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er så trist at du generaliserer så hardt at kvinner deeskalerer og at menn sloss og er sterke... alle mennesker er forskjellige, og det er akkurat dette jeg mener vi ikke er tjent med, vi må se på hvor skikket en person er for en jobb mtp fysisk og mentalt, og det kan vi ikke definere utifra hvilket kjønn den har...

Sitat av *pi Vis innlegg
Vi har kjønnsnøytral verneplikt for kvinner i Norge. Jeg antar at alle med gjennomført verneplikt står på lista når krigen skal kjempes, men vi får se.
Vis hele sitatet...
Ja her snakket jeg nok litt uten å tenkte, dette vet jeg ikke.

Sitat av *pi Vis innlegg
Nå lurer jeg nesten litt på om du prøver å forstå hva jeg sier. Er du uenig i at å ikke ha egne krav til kvinner i f eks forsvaret vil føre til færre kvinner i forsvaret? Er det det samme som å påstå at alle kvinner er svakere enn alle menn? Jeg legger godviljen til, men jeg gidder ikke diskutere hvis du ikke prøver å ta poenget.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at jeg ikke har pratet om krav til jobber, det var det en annen som gjorde, jeg snakket heller om yrker som i de linkene jeg sendte, der det gjerne ikke er noe krav til fysikk eller lignende, og gjerne er ufaglærte eller lave utdannelser, og når fysikk etc. ikke har noe og si, men det er et overrepresentert yrke på dødsstatistikken som er mannsdominert så ser jeg dette problematisk. jeg har da vel ikke snakket om forsvaret eller opptakskrav så det er jo litt rart at du sier at jeg sier "Du synes 1) det er urettferdig med egne kvinnekrav for å få flere ivinner i forsvaret? Og 2) det er urettferdig at det er flest menn som er soldater? Hva er ditt forslag til løsning her?
" - nei dette har jeg ikke sagt.


Sitat av *pi Vis innlegg
Når det gjelder rekruttering til andre jobber, hva konkret er det du synes er dumt der? Menn blir allerede moderat kvotert til mange "kvinneyrker".
Vis hele sitatet...
Det er problematisk at 96% av arbeidsdødsfall er menn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan du si, men hvor mye av dette er menns iboende hang til adrenalin og motvilje mot å be om hjelp, og hvor mye er forventninger? Hvordan tror du en industriarbeider på 70-tallet hadde blitt møtt om han nektet å jobbe før han fikk hørselvern og hjelm?
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er diskriminerende og tilhører et annet århundre hvordan kan du fortelle meg hva minn iboende hang er definert på mitt kjønn? Jeg begynner nesten å tro at jeg er mer feminist en deg, da i ordets opprinnelige betydning

Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir litt som å si at kvinner har lavere lønn fordi de ikke har tankegangen som skal til for å søke ledertillinger og be om lønnsøkning. De har ikke det, men hvirfor har de ikke det? Det er helt sikkert biologiske forskjeller her, men vi har en kultur som forsterker heller enn å dempe dem, og det står uheldig ut for samtlige involverte.
Vis hele sitatet...
Her må du gjerne legge ved kilder