View Single Post
Ting jeg kjenner gjør underverker for psyken, kroppen, selvtilliten og energinivået og som jeg tror har mye med testosteron å gjøre:

Sove minst 7.5 timer.
Prøver å sove mellom 8-9 timer hver natt, og om jeg har vært i underskudd noen dager prøver jeg å få til en natt eller to med 10-12 timer for å hente meg inn igjen.
Søvn er alfa omega! Har du dårlige rutiner her vil det være enormt begrensende og direkte negativt med tanke på testosteron.

Jeg har en ganske fysisk jobb, og så lenge jeg ikke overdriver (for mye jobbing, for lite soving, for lite overskudd til å gjøre andre ting på fritiden) kjenner jeg at aktiviteten og det sosiale med kollegaer og kunder har mye å si for min velvære. I perioder med okay mengder arbeid og alt som følger med føler jeg meg topp. Mistenker at aktiviteten + det sosiale (prating, latter, følelse av tilhørighet) er positivt for testosteronnivåene.

Trening og aktivitet.
Jeg trener aldri på senter. Jeg jogger eller sprinter/intervaller ute i blant, men mitt store fokus er på kroppsvektsøvelser. Push-ups, pull-ups, mageøvelser, ryggøvelser. Det er utrolig lett å få til selv hvis man er kjempeopptatt. På 20-40 minutter kan du klemme inn en fullverdig styrkeøkt. 20 minutter er kanskje ikke nok til å pushe hele kroppen hardt, men om du kjører pullups og pushups så er 20 minutter mer enn nok til å skvise inn en ordentlig slitsom økt.
Jeg tar ikke treningen alt for seriøst, men er heldig nok til å, sammen med kosthold, ha en slank og markert kropp bare ved hjelp av dette.

Kosthold.
Spis sunt. Spis jevnlig. Mettende mat. Variert mat. Drikk nok vann. Ikke drikk brus; ikke få i deg mye sukker!
Havregrøt, brød med f.eks leverpostei osv osv, frukt, fisk (laks, fiskekaker, torsk), grønnsaksblanding fra butikken (kokes i 2 minutter, enkelt), nøtter, avokado. Alt dette spiser jeg fast, og så spises det andre ting her og der også.
Spiser du mye brød? Toast det lett i ovnen i noen minutter så blir det mye diggere

Sex.
Jevnlig sex er utroolig givende, hvertfall for min del.
Det er kjempefint å ha en dame (eller mann hvis det er greia di ) å være med, prate med, kose seg med (Oxytocin er et nice hormon) og ha sex med. Og sex er ofte veldig god trening!
Selvtillitsmessig er det fantastisk, og jeg er rimelig sikker på at studier har vist at kroppen skiller ut masse bra hormoner både rett før, under og etter pulings.
Mitt råd vil være å prøve å finne en fin partner å ha sex med gjerne et par ganger i uken. Og knulling gjør gjerne at du vil knulle mer. Ganske sikker på at testosteron har mye å si her.
For meg blir livet veldig tomt, kjedelig og monotont uten dette sosiale og seksuelle stimuliet.

Og ser jeg bort fra hele det seksuelle aspektet er det også viktig for min velvære å være sosial med kompiser. Vi er flokkdyr, det er i mine øyne ingen tvil om at ensomhet er en negativ faktor når det kommer til spørsmålet om testosteron.


------


Jeg har hatt perioder hvor tingene over ikke har vært på plass i nærheten av i like stor grad som de er nå, og da er det en veldig merkbar reduksjon i energinivå/overskudd, fysikk, motivasjon (i forhold til aboslutt alt), libido/sexlyst og generell velvære.

Jeg er en besserwisser, men jeg er forholdsvis sikker på at tingene jeg har nevnt over har mye å si for hormonnivåer, inkludert testosteron. Stresshormoner og andre viktige hormoner også, garantert.


------


Jeg er ganske sikker på å ha skumlest studier som konkluderer med at situasjoner hvor man (spesielt fysisk konkurranse mellom menn) konkurrerer øker testosteronnivåer. Driv med konkurranseidrett, selv på amatørnivå. Konkurrer med venner på forskjellige måter. Spill litt fotball? Sjekk hvem som tar flest pushups? Løp en 60- eller 100- eller 400-meter og se hvem som er raskest!

Slenger ved siste avsnitt fra en random artikkel jeg googlet frem.

https://sciworthy.com/how-does-testo...mpetitiveness/

Again, saliva samples were collected at the same time points. This time there was a positive relationship between increasing testosterone levels and an individual’s performance. They interpreted this to mean that participants did perform better than others when the opponent team was present. Men were able to hold weights for longer periods compared to women, thus they comparatively performed better than women overall.

Levels of testosterone did positively predict better performance and endurance in the course of a competition in the second experiment. The potential gains from winning were higher in the second experiment than in the first. The researchers concluded that hormonal reactivity may motivate a person to seek status or ranking, and these traits may translate into competitiveness.

The study presented unique evidence of a positive connection between testosterone reactivity to a competitive social challenge in men. Here, increased testosterone during the duration of the competition was correlated to longer periods of holding the weight among males who won against an opponent. These results suggest that there is a three-way relationship between hormonal reactivity to testosterone, performance, and competitiveness — and sweetening the deal for potential winners seems to strengthen the effects.



TL;DR:

Arbeid/produktivitet. En følelse av mening i livet og dermed selvtillit.
Trening.
Kosthold.
Sex.
Sosialt liv.
Konkurranse.

Det jeg har ramset opp her har nok også mye å si for selvtilliten.

------

Gir høye/gode nivåer testosteron høyere selvtillit? Vet ikke, men mistenker at det er en korrelasjon.

Ønsker alle dere gutta adekvate nivåer med testosteron og liv dere er fornøyd med! Og husk at man nesten alltid har tiden til å (hvis man virkelig vil) strebe etter å forbedre seg på punktene som har positiv påvirkning på hvordan man føler seg Gradvis endring av vaner.
Sist endret av krystallkongen; 3. april 2022 kl. 20:32.