View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette er rimelig dramatisk, er det ikke? Russland anklager Ukraina for angrep mot mål i Russland
Hvis krigen beveger seg inn på Russiske territorier også. Tenker på det de har sagt om bruk av atomvåpen "Hvis Russlands Eksistens er truet"
Vis hele sitatet...
Hvis Ukraina setter styrker på bakken i Russland kan det bli stygt. Det tror jeg ikke Ukraina kommer til å gjøre. De har ingen interesse i å okkupere eller ta deler av Russland. At de klarer å sende helikoptre for å ta ut oljeanlegg og andre strategiske mål nært grensen burde ikke være en slik trussel, og det har ekstrem taktisk verdi for Ukraina. De vet at Russerene prøver å samle krefter igjen, og går nå for mål som kan stoppe de opp enda mer. I tillegg blir deres image som en undervurdert motstander kraftig oppbygget når de får til slike operasjoner. I tillegg demonstrerer de at Russland virker svakere en antatt. Stor win for Ukraina dette her.

Om Ukraina av en eller annen grunn begynner med mer intense angrep tilbake, eller faktisk sender styrker inn i Russland, er det en stygg utvikling, men jeg kan ikke se noen grunn til at de skulle gå så langt. Dette angrepet er utført for å beskytte seg selv ytterligere, og de får unektelig et par PR-bonuser med på kjøpet. Går Ukrainia for langt mot aggresjon vil de nok miste litt av bildet de har bygget opp i media, og Russland vil få mye mat for sin egen propagandamaskin.

Det kommer sikkert noen kvasse ord fra Kremlin, men jeg tror ikke de kan eskalere så veldig mye på bakgrunn av dette. Det virker jo som om Russland ikke kan tåle å spile kortene sine for tidlig. Det naturlige svaret hadde kanskje vært å gå bort fra tilbaketrekningen de sier de har startet, men da får vi jo se om det er en tilbaketrekning de faktisk kan gå bort fra. Tilbaketrekningen virker mer som en unnskyldning til å regruppere og få på plass nye forsyninger, og det vil jo ta tid uansett.

Men dette er bare mine spekulasjoner da. Det hadde vært kjedelig om Putin blir sint og vifter med knappen.