View Single Post
Sitat av freak55 Vis innlegg
Når det gjelder aksjonærregisteret så gir vel det ikke oversikt over alle datterselskapene som kan være inkludert i et selskaps totale formue. Jeg har selv forsøkt å søke opp dette med Ap´s totale formue men det ligger nok utenfor mitt kompetanseområde.

(...)

Et selskap har vel også mulighet til å kjøpe opp hoteller som ikke registreres som aksjeselskap men private selskap.
Vis hele sitatet...
Aksjonærregisteret gir en ganske grei oversikt over (datter)-selskaper et foretak er investert i. For Arbeiderpartiets tilfelle er det kun et datterselskap, hvorav AP eier 75%. Datterselskapet har ingen videre investeringer i andre selskaper.

Hva mener du egentlig med Arbeiderpartiets totale formue? Samlet formue i medlemsmassen, eller verdien av selskapets eiendeler? For sistnevnte er det rimelig greit å lese ut av regnskapene.

Selvsagt har man mulighet til å kjøpe opp virksomhet som ikke er registrert som aksjeselskap, og dette vil da vises i finansregnskapet som "investeringer i aksjer og andeler". Med andeler menes da eierandel i f.eks. ansvarlig selskap, kommandittselskap, entrepriser og joint ventures.

Det er derimot umulig for et aksjeselskap (eller noe annet selskap for den saks skyld) å kjøpe et enkeltpersonforetak, all den tid et enkeltpersonforetak følger innehaveren (fordi enkeltpersonforetak ikke er et eget juridisk subjekt, men personlig tilknyttet eieren). For ordens skyld skal jeg klargjøre at et selskap kan kjøpe virksomheten eller innmaten i et ENK, men dette blir ikke det samme som at et selskap A eier et enkeltpersonforetak B.