View Single Post
Jeg er usikker på hva du mener med "trene". Svaret mitt var en respons på det du skrev, b.la:
Sitat av etse Vis innlegg
Å trene det opp med å utsettes for sykdom er en myte
Vis hele sitatet...
Når det tilsynelatende er nettopp slik det fungerer - hvis man blir smittet så husker kroppen dette (i et varierende tidsrom). Siterer igjen:
Første gang kroppen smittes med en mikrobe (virus, bakterie, parasitt eller sopp), stimuleres den til å danne to viktige celler i immunforsvaret, T-celler og B-celler. Noen av disse cellene vil være spesielle hukommelsesceller som «husker» mikroben (immunologisk hukommelse).
Vis hele sitatet...
Dette innebærer da visselig en form for læreprosess? At kroppen gjenkjenner mikroben etter gjennomgått smitte/sykdomsforløp?

Sitat av etse Vis innlegg
Immunforsvaret er en del av kroppen din - og nei jeg mente ikke at du blir immun mot sykdom av å spise sundt og trene. Men det er vel ikke veldig kontroversielt å påstå at immunforsvaret fungerer bedre om du generelt har bedre helse? Å ikke ha vitaminmangel er da en del av dette.
Vis hele sitatet...
Helt enig i det. Blant annet mediesakene om D-vitaminmangel og hvor alvorlig sykdommen rammer kan muligens belyse dette etterhvert. Men hvis man tar D-vitamintilskudd, også ved mangel, vil det kunne betegnes som å "booste" immunforsvaret (som jo ikke skal fungere)?

Sitat av etse Vis innlegg
Når det er sagt tipper jeg dette handler om av vi legger ulike ting i å "trene" immunforsvaret. Virker som din definisjon er alle ting som gjør immunforsvaret mer rustet til å gmhp dette ymulike sykdommer. Og i en slik definisjon kan man kalle vaksiner for trening. Men slik alternative folk omtaler trening av immunforsvaret virker det som de tror at om man utsetter seg for forkjølelse så blir immunforsvaret sterkere og man er bedre rustet mot f.eks. influensa eller covid. Og det stemmer ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg definerer ikke ikke dette på noen spesiell måte. Påpeker bare at kroppen gjennkjenner mikrober etter gjennomgått smitte. Dette er et resultat av en form for læreprosess, og nettopp ønsket resultat av vaksine (eller av tidligere sykdomsbilde). At smitte fra en sykdom ikke fører til immunitet fra andre sykdommer tenker jeg er ganske selvsagt.

Hvis jeg forstår deg rett: Man kan altså - ved hjelp av vaksiner eller etter å ha opplevd sykdom ha tillært kroppen immunitet mot nettopp den type mikrober. Hvis man lider av vitaminmangel e.l er det også gevinster av å "booste" immunforsvaret ved å tilføre litt ekstra.

Da er vi eventuelt enige.
Sist endret av Uten Agenda; 5. februar 2022 kl. 13:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.