View Single Post
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hei!

Har nettopp avsluttet et leieforhold hvor uleier krever å beholde deler av depositumet for å utbedre feil/skader.

Vi er enige om at det er småting som ikke er 100% som det burde vært, men vi er ikke enige om summen. Utleier påpekte også andre ting som skulle fikses - type skruehull som skal sparkles og vegg som skal males, men dette stammer fra tidligere leietaker(e), noe utleier er klar over.

Det jeg derimot er usikker på, er om utleier faktisk kommer til å ta seg bryet med å utbedre feilene, da det egentlig er småting og leiligheten holder god standard. Kan jeg da kreve å få se dokumentasjon/faktura på at feilene er blitt utbedret før deler av depositumet tilfaller utleier? Hvis feilene faktisk blir utbedret så gidder jeg ikke være vanskelig og betaler den summen utleier har nevnt, selv om jeg syns summen er rimelig høy for småting. Men det frister lite å gi slipp på deler av depositumet hvis utleier lar leiligheten være som den er, for så å ta pengene i egen lomme.
Vis hele sitatet...
Det er det som skjer i de fleste tilfeller, utleier krever mye penger for småting og utbedrer ikke feilen. Følger denne, da jeg har sittet i samme situasjn mange ganger selv med utleier som krevde meg for 25k, endte på 2k etter jeg fikset det selv.

Du har krav på å få lov til å utbedre feilene selv. Gjelder det skruehull er det bare å dytte inn litt sparkel og male, men du sier det er fra tidligere leietager. TA alltid bilder samt video når du leier av ALT som utleier kan påpeke, samtidig som du filmer datoen ved å gå inn på diverse nettsider, f.eks. vg, nrk etc.

Etter min erfaring leier NAV kun av svindlere, kun shady privatpersoner (Oslo) som tjener store penger på å kreve latterlige depositum og leiepriser, vet ikke om det er ditt tilfelle dog.
Sist endret av user22; 2. februar 2022 kl. 01:33.