View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.
Vis hele sitatet...
En rusavhengig slutter å ruse seg bare når han selv vil slutte. Ingenting annet vil fungere. Som du ser her:
Sitat av burner84 Vis innlegg
Har aldri tenkt til å bli "nykter". Bestemt meg for at dette er livsvarig.. For meg så er dette nykter. Jeg fungerer i hverdagen, noe jeg aldri har gjort før, hverken på eller av dop.
Vis hele sitatet...
Sitat av burner84 Vis innlegg
jeg har da for faen ikke tenkt til å avruse meg??
Vis hele sitatet...
Så viser han ikke akkurat stor vilje til å ønske å klare seg uten å misbruke legemidler eller rusmidler.

Det som hjalp for min del, var at familien la et stadig større press på meg for at jeg skulle slutte. Jeg ville ha sluttet tidligere om hele familien ekskluderte meg samtidig. Først var det kun en del av familien, og det i seg selv var egentlig ikke så stort press, jeg hadde likevel den andre delen av familien. Da den andre delen av familien også ekskluderte meg, gikk det ikke lang tid før jeg selv gikk inn for å slutte å ruse meg, og det var en ordentlig oppvåkning. Jeg våknet kraftig opp!

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.
Vis hele sitatet...
Det finnes et annet alternativ også: Jobbe med problemene, ikke dempe dem.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.
Vis hele sitatet...
LAR har sagt til ham at han ikke har prøvd avrusning først, og derfor vil de ikke ta ham inn i programmet. Avrusning? Det er jo akkurat det jeg foreslår.
Sitat av burner84 Vis innlegg
Mens jeg fikk avslag med begrunnelse at jeg ikke hadde prøvd andre alternativer først, som f.eks avrusning..
Vis hele sitatet...
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.
Vis hele sitatet...
Misforstå meg gjerne rett, jeg har sympati over situasjonen, men jeg er ikke med på å sy puter under armene hans. Han må ha riktig innstilling i forhold til dette problemet, og det er akkurat det jeg ønsker å bidra til.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.
Vis hele sitatet...
Gjøre ting annerledes? Han vil fortsette å misbruke subutex, og vil gjøre det han kan for å få det, på uriktig grunnlag. Han må snakke med legen sin, og fortelle legen at målet er å få subutex resten av livet. Vi vet nok hva legen kommer til å gjøre med det, og hvilket alternativ legen foreslår, som nettopp er det riktige alternativet.