View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.

Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.

Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.

Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.

Kudos til deg TS, som har tatt saken i egne hender.



Enig.

"an ounce of prevention is worth a pound of cure."
Vis hele sitatet...
Var deilig å høre. og ja du treffer på alle punktene du nevner. Mitt intrykk er at ARA forskjellsbehandler klientene sine så til de grader. en kompis av meg på 55 år, som aldri har tatt heroin, dro på ARA kartleggingstime og fortalte at han hadde gjort seg hekta på subutex og ville gjerne ha det legalt.. han kom inn i lar på dagen. Mens jeg fikk avslag med begrunnelse at jeg ikke hadde prøvd andre alternativer først, som f.eks avrusning.. Men for faen jeg har akkurat starta å medisinere meg selv, jeg har da for faen ikke tenkt til å avruse meg?? Dem er faen meg så firkanta at det er til å spy av.. Var forresten hos legen her om dagen pga smerter i en gammel nerveskade i ansiktet.. hadde så vondt at jeg trodde jeg skulle daue.. "beklager jeg kan ikke hjelpe deg" var det legefaen sa.. Hør her jeg har 30 8mg subutex liggende hjemme, tror du jeg kommer hit for å svindle til meg piller? Gir ikke du meg smertestillende så må jeg dra til oslo å ordne det illegalt da.. okay, jeg kan gi deg 10 pinex forte, men da måtte jeg sverge på at jeg ikke rusa meg på dem.. blir man rusa av 10 x pinex forte? eh... nei