View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, det kan jeg komme med. Les videre ...

Jeg har vært på kjøret i lang tid, og nå som jeg har sluttet, har jeg kun et eneste råd å komme med, og det er at legemidler eller rusmidler ikke bør inntas uten at det er foreskrevet av lege. Det er en god grunn til at resept-systemet finnes, og man bør respektere det i så stor grad som mulig. Det å selvmedisinere går ikke bra, uansett hvordan man vrir og vender på det, akkurat som trådstarter gjør. Det sier meg at trådstarter har manglende innsikt i hva han driver med.

For meg er rusmisbruk alltid svart / hvitt, fordi enten så misbruker man legemidler / rusmidler, eller så gjør man ikke det. Det å finne på unnskyldninger og snarveier rundt for å kunne misbruke legemidler forteller meg at man ikke har et aktivt ønske om å rette opp i sine egne problemer. Det å innta legemidler er en snarvei og en midlertidig løsning, ikke en kur. Dette legemiddelet vil over tid miste sin effekt, for å ikke snakke om at det også gir andre ulemper med på kjøpet.


Jeg er enig i at det er et problem at trådstarter går tilbake til å injisere eller misbruke rusmidler i en større grad enn det som gjøres nå, men jeg er uenig i at å manipulere til seg legemidler er en god løsning. Den eneste gode løsningen er å ta det opp med lege og jobbe med problemene sine, ikke å manipulere seg til det. Det å manipulere til seg rusmidler og legemidler er en typisk rusmisbruker-atferd, og det i seg selv sier at trådstarter har problemer.

Det er en dårlig ide, og jeg ønsker ikke å bidra med råd til trådstarter som gjør at dette blir mulig, til tross for at jeg har noen ideer til hvordan det kan gjøres. Det eneste jeg ønsker å bidra med er råd som at trådstarter bør jobbe med problemene sine, ikke skjule dem, noe det å innta subutex nemlig gjør.

Jeg er uenig i at du ikke har bedt om noens mening.

......

Det er ikke vanskelig å forstå akkurat hva du ønsker å oppnå, jeg har vært der selv, alle misbrukere jeg kjenner / har kjent har også vært der selv! Det er erfaring jeg kommer med, ikke noe annet. Som jeg sa, det er en god grunn til at dette systemet eksisterer, man kan ikke bare gå inn hos legen og bestille en resept. Legen må vurdere det, og det er viktig at legen vet akkurat hva du sliter med. Du har gått på det i mange år som du selv skriver i førstepost, er det ikke på tide å gi seg og prøve å finne noe annet? Du har ikke akkurat prøvd noe annet når du har gjort dette i så mange år. Du har bare skjult problemene dine, ikke jobbet med dem!
Vis hele sitatet...
Godt svar Jeg er fullstendig enig i at dialog og samarbeid med lege er det absolutt beste her.

Men om lege og LAR ikke vil gi TS hjelp i form av medisinering, hva mener du er beste fremgangsmåte da?
Du har "vært på kjøret i lang tid" sier du, hvordan kom du deg ut av det? Som tidligere rusavhengig vet du vel at det i realiteten ikke funker å si til en som er rusavhengig at han må stoppe fordi det er det som er best for han. Rus er noe de fleste må slutte med gradvis og gjerne med hjelp i form av medisinering.

Alternativet til å selvmedisinere med Subutex illegalt er sånn som det ser ut nå å sprekke på tyngre og minst like illegale rusmidler og påføre seg selv + familie masse lidelse, stress og faenskap. TS ønsker såklart ikke dette, og har funnet en måte å holde seg ganske greit i skinnet på.

Skal LAR si at han ikke kan få hjelp nå fordi misbruket ikke er problematisk nok eller omfattende nok enda til at de kan hjelpe og så vente til TS bruker seg selv som nålepute og alt rundt han har raknet før de hjelper med Subutex? Det er ulogisk og ikke minst uetisk, men jeg blir ikke overrasket om det skjer.

Jeg tolker dette innlegget som skrevet av en person som virkelig ønsker å forandre og forbedre seg, men som har innsett at han trenger medisinsk hjelp for å få det til. Sånn var det for meg og, så jeg sympatiserer veldig.

Man kan ikke forvente perfeksjon over dagen, man må legge til rette for sakte og stabil fremgang. I denne situasjonen er jo det egentlig helsevesenet/LAR/legen sin jobb å stille opp når TS har fått for seg at han vil gjøre ting annerledes.

Kudos til deg TS, som har tatt saken i egne hender.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er noen som sitter såpass dypt i det at "skadereduksjon" er et fint ord, og ikke alltid den dummeste veien å gå. Lykke til TS
Vis hele sitatet...
Enig.

"an ounce of prevention is worth a pound of cure."
Sist endret av krystallkongen; 11. oktober 2021 kl. 13:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.