View Single Post
[quote]Opprinnelig postet av oink
[b]At det var? Tadkom er for noe?
Hvertfall, jeg skal til Heggelia selv tenker jeg. Ble hvertfall innkalt til Sambandsbataljonen. Kan du fortelle litt om oppholdet osv? Veldig interessert i info.


Tadkom er en samling av løsninger for mobilt samband i forsvaret. På Norsk så blir det en beltevogn full av samabands utstyr som kjører rundt i fjell og daler som gir alt av personell og utstyr samband og gir offiserene noe å surfe med Om du får til å surfe i vogna er jeg noe usikker på siden det er nytt utstyr på vei, hybelverten min er kaptein i luftvern å jobber med Tadkom der og der har de fått Cico switcher med ethernet utgang.
Å jobbe med Tadkom er greit bortsett fra at det kan være stress å installere et knutepunkt/terminal på en fjelltopp med vind fra alle kanter å 25 speik, det er da man lærer seg å arbeide fort ^^


Noen ord om rekrutten, som var på kun tre uker og egentlig ganske grei, ikke noe spesielt hardt og ikke alt for enkelt heller, masse løping og turer i skog å mark med terping på telt og bruk av ag-3 osv. Endel trening på oppstilling korekkt antrekk må også regnes med uannset om det ikke er som i typiske x-marsj leirer som Jørstadmoen, men alt i alt er slikt sånn rimlig nøye i Heggelia.
Rekrutten ble avsluttet med et berrett løp som som var latterlig kort på tre timer med "helvete", masse røyk, sint Indisk-Norsk Sjersant med søppel bøtte å tre pinne, black metal og masse løping med en stokk som var en "stakkars såret kaptein som vi måtte redde ut av krigsmarken" alt den 12 september et år etter New York seff

I det store å hele går tjenesten din ut på å forbedre seg til neste øvelse med vedlikehold av sambands utstyr og beltevogn o.l. Om det ikke er det så er det runke dumpapp uker med infanterist tjeneste som skyting, marsjer og genrell utannelse innen sambands utstyret og infanterist utdanningen.

Ellers er du en vanlig infanterist i tilegg til sambands oppgaven din så regn med en del infanterist øvelser: skyte, ski, overlevelse og andre øvelser.

Litt om plassen: Heggelia har en liten sentrum med to puber(Jokern og Svingen, Jokern har også bra pizza), et par butikker, statoil(BURGER), svømmebasseng og solstudio. Om du reiser ca 5 km finner du Andselv som liksom er sentrum i Bardufoss, med et par kjøpesentre og noen utesteder(Artic club er vel den som er verd å nevne).
Merk at store deler av de innfødde ikke kommer til å ta imot deg med åpne armer, av flere grunner hater de visst militæret uannset om det er levegrunnlaget deres :P

Tromsø ligger ca 10 mil fra Heggelia og er vel det beste målet for helgeperm med muligheter for leie av hotell om man går sammen flere å leier rom(vær tidlig ute, det blir fort fullt). Fine utesteder, bra jenter(nevn ALDRI at du er i militæret, du studerer på universitetet i Tromsø punktum) og gennerelt et pust av sivilsation.

Ellers kan det være greit å dra å prøve Narvik, Finnsnes og Harstad mens man i det hele tatt er der oppe. Dette er ikke store byer men noe helt annet en Bardufoss i alle fall.

Dimmefesten var nesten verd alt strevet. Standup show med Christer Torjussen, billig øl og flybilleten i lomma

Jeg tror jeg kan konkludere med at det i grunn var et helt greit år, klaget mye mens jeg var der men nå husker jeg stort sett bare det positive så Det værste er vel klimaet som er noe jævli kaldt. Men tror at det var de som hadde det mye værre i førstegangstjensten.


Er det mere du lurer på så er det bare å spørre

Edit: Du får dra hjem 8 ganger. Sju turer er satt opp og du har en valg fri.
Sist endret av nidaroz; 14. juni 2004 kl. 07:36.